تناقض در رفتار طالبان؛ کوبیدن بر نعل و میخ جنگ و مذاکره

تناقض در رفتار طالبان؛ کوبیدن بر نعل و میخ جنگ و مذاکره

پس از حمله‌ی گسترده‌ی طالبان بر قول اردوی 215 میوند در هلمند، طالبان از دو روزش پیش به این سو دست‌کم 200 نفر از نیروهای خیزش مردمی را در قریه‌ی «مسجد سبز» ولسوالی سانچارک ولایت سرپل محاصره کرده‌اند.. در حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان به قول اردوی 215 میوند در هلمند، به نقل از وزارت دفاع و رسانه‌هایی که از منابع محلی گزارش دریافت کرده‌اند، تعداد کشته‌های این حمله از 23 تا 50 نفر گزارش شده است. طالبان اما ادعا کرده‌اند که در این حمله که قریب به 36 ساعت به طول انجامید، نزدیک به 200 نیروی امنیتی داخلی و خارجی کشته و زخمی شده‌اند.

این حملات گسترده و سازماندهی شده توسط طالبان بر نیروهای امنیتی ملی افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که پنجمین دور گفت‌و‌گوهای صلح نمایندگان این گروه با دیپلمات‌های ایالات متحده در دوحه‌ی قطر از سه روز پیش آغاز شده است. در این دور گفت‌و‌گوها، دومین فرد بلندپایه‌ی طالبان نیز حضور دارد که به ظاهر نشان از جدی شدن سطح مذاکرات و احتمال دست‌یابی به توافقاتی در خصوص مذاکرات صلح است. گزارش‌ها از روال پنجمین دور مذاکرات صلح دوحه حاکی از آن است که احتمال می‌رود در این دور، توافق نامه‌ای میان طرف‌های گفت‌و‌گو عقد شود.

حملات گسترده و سنگین طالبان بر مواضع نیروهای امنیتی افغانستان، حسن نیت و صداقت این گروه در خصوص پروسه‌ی صلح افغانستان را به نمایش می‌گذارد. طالبان با راه‌اندازی چنین حملاتی بر مواضع نیروهای امنیتی افغانستان در پی آن است که دست بالای‌شان در مواجهه‌ی نظامی با نیروهای بین‌المللی و نیروهای امنیتی ملی افغانستان را به نمایش گذاشته و به تبع آن، سعی کنند موضع‌شان در میز مذاکرات را تقویت کنند. به نظر می‌رسد که این استراتژی طالبان، نتیجه‌ی عکس دهد و افکار عمومی افغانستان را بیش از گذشته در برابر این گروه تحریک کند.

طالبان در جریان مذاکرات‌شان با دیپلمات‌های ایالات متحده‌ی امریکا از نخستین دور گفت‌و‌گوهای مقدماتی تا کنون، همواره ادعا کرده‌اند که جنگ و شورش‌گری آن‌ها در افغانستان به دلیل حضور نیروهای بین المللی در افغانستان است. آن‌ها، افغانستان را یک کشور اشغال شده توسط نیروهای ناتو و ارتش ایالات متحده می‌دانند و در توجیه شورشگری و جنگ‌شان، از آغاز گفت‌و‌گوهای مقدماتی تا کنون در گفت‌و‌گو با برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که در صورت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، آن‌ها به جنگ‌شان پایان خواهند داد و نزاعی با مردم و گروه‌های سیاسی مختلف فعال در داخل کشور ندارند.

حملات اخیر طالبان بر مواضع نیروهای امنیتی ملی افغانستان اما نشان می‌دهد که آن‌ها در ادعای‌شان مبنی بر پایان دادن به شورش‌گری و جنگ در کشور پس از خروج نیروهای بین المللی، صادق نیستند. با این حملات طالبان، مردم افغانستان در مواجهه با صحت ادعای این گروه مبنی بر نداشتن نزاعی با مردم و جناح‌های سیاسی و دولتی افغانستان در صورت خروج نیروهای بین المللی از کشور، به صورت جدی با تردید می‌نگرند. با توجه به این دست حملات، به نظر می‌رسد پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در صورت منعقد شدن توافق صلح و آتش‌بس، طالبان در پی دست‌یابی به حاکمیت سیاسی در افغانستان و برپایی مجدد امارت اسلامی شان باشند. چنین حملاتی در آستانه‌ی مذاکرات صلح به نیت تعقیب هدف برپایی امارت اسلامی یا دست‌یابی به حداکثر حاکمیت سیاسی در کشور، فارغ از آن که برای طالبان دست‌نیافتنی خواهد بود، به مذاکرات صلح به صورت جدی آسیب خواهد زد. طالبان ادعا می‌کنند که پس از توافق با ایالات متحده در خصوص خروج نیروهای این کشور از افغانستان، آن‌ها با طرف‌های سیاسی داخلی به گفت‌و‌گو خواهند نشست. آن‌چه که از این حملات بر می‌آید، نشان می‌دهد که احتمالا طالبان در پی خارج کردن نیروهای بین المللی از کشور و سپس دوام دادن به شورش‌گری و جنگ‌شان با نظام قانون اساسی افغانستان هستند تا نظام سیاسی پس از سقوط امارت اسلامی را سقوط دهند. این اتفاق رخ نخواهد داد. مردم افغانستان به هیچ‌قیمتی، حاضر به برگشت به گذشته و زندگی در حاکمیت امارت اسلامی نخواهند بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *