رییس معارف غزنی؛ از عمل‌کردهای غیرقانونی تا معرفی شدن به دادستانی

رییس معارف غزنی؛ از عمل‌کردهای غیرقانونی تا معرفی شدن به دادستانی

  • لیاقت لایق

روزنامه‌ اطلاعات روز به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد محب‌الرحمن انصار، رییس معارف غزنی، پس از گماشته شدنش به حیث رییس این اداره، یک شورای مشورتی تشکیل داده که شماری از احزاب در آن عضویت دارد و نمایندگان این احزاب به رییس معارف غزنی مشوره‌های حزبی می‌دهندکه بر شفافیت روند کاری این اداره سایه افکنده است.

منابعی به اطلاعات روز می‌گوید، آقای انصار از نزدیکان انجنیر محمد خان، معاون نخست ریاست اجرایی و عضو شورای رهبری حزب اسلامی، شاخه‌ی عبدالهادی ارغندیوال است. هرچند آقای انصار، به اتهام سوء استفاده از صلاحیت وظیفه‌ای در مقرری‌ها و تبدیلی‌های شماری ازکارمندان، توزیع غیر‌قانونی ممد درسی و امکانات مکتب، فساد در مصرف بودجه‌ی انکشافی و استخدام آموزگاران، چندین بار هشدار دریافت کرده و سرانجام 3 ماه پیش از سوی ریاست تفتیش داخلی وزارت معارف به دادستانی معرفی شده است، اما او با تبانی با انجنیر محمد خان از یک سال به این سو، برخلاف قوانین و دستورهای وزارت معارف کار می‌کند.

فساد در مقرری و تبدیلی‌ شماری از کارمندان

براساس مدارک رسمی محب‌الرحمن انصار، رییس معارف غزنی، در 16 ثور 1397،  شش تن از کارمندان کلیدی این ریاست (نثار احمد، معاون تدریسی، مسعود احمد، مدیر مالی و اداری، محمد عالم‌، آمر نظارت تعلیمی، اکبر خان مدیر تدارکات و محمد اسماعیل‌، مدیر منابع بشری و عبدالله، مدیر استخدام) را  به اتهام فساد و به هدف آنچه که «اصلاحات و تادیب» این کارمندان خوانده شده، از بست‌های اصلی‌شان به طور خدمتی تبدیل کرده و به جای آنان افرادی دیگری را به گونه‌ی پرسش‌برانگیزی جا‌به‌جا کرده است.

شماری از این کارمندان در برابر این تصمیم و آنچه که آنان سیاسی شدن این اداره می‌خوانند، اعتراض دارند. آنان از هفت ماه پیش به این‌سو، چندین بار از موجودیت فساد و مداخله‌ی نمایندگان احزاب در این اداره‌ی گزارش داده و به مراجع مسئول شکایت درج کرده‌اند اما به شکایت آنان رسیدگی نشده و تا هنوز «بی‌سرنوشت» اند.

در پی شکایت‌های برخی از این کارمندان، ریاست عمومی انکشاف منابع بشری وزارت معارف، در 8 اسد 1397، به ریاست معارف غزنی دستور داده تا کارمندانی که از وظایف اصلی‌شان تغییر و تبدیل شده‌اند، تا نهایی شدن بررسی هیات تفتیش، به وظایف اصلی‌شان ادامه دهند. اما نثار‌احمد آزادزوی، یک تن از کارمندان شاکی به اطلاعات روز می‌گوید، مکتوب مقرری دوباره‌ی آنان از 7 ماه به این‌سو بر سر میز والی و رییس معارف ولایت غزنی بدون اجرا مانده و تاهنوز در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

ریاست تفتیش داخلی وزارت معارف نیز گزارش بررسی‌هایش را در 24 سنبله 1397، به ریاست معارف غزنی فرستاده است. در این گزارش آمده است که در تبدیلی‌های کارمندان شاکی، مشابه بودن لایحه‌ی وظایف بست‌ها، تخصص و مهارت کاری، دقیق تحلیل نشده و برخلاف جز اول، دوم، چهارم و پنجم فقره‌ی اول ماده‌ی هفتم مقرره‌ی امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی قرار دارد. از جانب دیگر تبدیلی این کارمندان، برخلاف هدایت وزیر معارف (‌26 حمل 1397) بوده است که در آن مقرری و تبدیلی به خدمتی، در حالت تعلیق بوده است. در این گزارش از یک سلسله اجراات سلیقه‌ای و فراقانونی دیگر آقای انصار نیز یادآوری شده و گفته شده است که به طور ابتدایی تثبت شده و برای تحقیق کامل و رسیدگی به آن در  پرونده جداگانه به دادستانی فرستاده می شود. این اجراات شامل؛ توزیع غیرقانونی ممد درسی و امکانات مکتب، فساد در مصرف بودجه انکشافی، سهمیه‌بندی غیرعادلانه و استخدام معلمان «حق‌الزحمه‌ای» بدون ارزیابی دقیق وضعیت امنیتی ولسوالی‌ها است.

رییس معارف غزنی به نتایج بررسی‌های هیات تفتیش و دستور وزارت معارف قناعت نکرده و برای بار دوم مکتوبی را در 11 میزان 1397، به وزارت معارف فرستاده است. در این مکتوب، از دو شخص شاکی؛ نثار‌احمد آزادزوی و محمد‌اسماعیل یوسف‌زوی نام برده و نوشته است که تبدیلی آنان به اساس جزء ششم فقره‌ی اول ماده‌ی هفتم مقرره امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی- » 6- سایر موارد به تشخیص اداره»- و در راستای «اصلاحات بنیادی و تادیب» بوده است.. اما محمد‌میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف بار دیگر حکم کرده که طبق نظر هیأت تفتیش داخلی کار کند.

هیأت موظف ریاست تفتیش داخلی وزارت معارف، بار دیگر موضوع را مورد بازنگری قرار می‌دهد و نتیجه‌ی یافته‌هایش را در 9 عقرب 1397، به والی غزنی می‌فرستد. در این مکتوب در برابر استدلال رییس معارف غزنی – این‌که تبدیلی‌ها به اساس فقره‌ی اول، جزء ششم ماده‌ی هفتم مقرره‌ی امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی صورت گرفته است- گفته شده است که تبدیلی‌های انجام شده در خصوص سه تن از کارمندان، نثار‌احمد آزادزوی، محمد‌اسماعیل یوسف‌زوی و محمد‌ عالم، برخلاف فقره‌ی 2 ماده‌ی 23 و احکام ماده‌ی 21 مقرره امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی است. همچنان در این مکتوب آمده که اگر این تبدیلی‌ها به هدف مجازات تادیبی باشد نیز برخلاف ماده‌ی سی‌ام قانون کارکنان خدمات ملکی است و جواز ندارد. در این مکتوب اتهام فساد به دو تن از کارمندان، نثار‌احمد آزاد‌زوی و محمد‌اسماعیل یوسف‌زوی اختتام یافته اعلام شده و بار دیگر به رییس معارف غزنی هشدار داده شده است تا دست از کارهای غیر‌قانونی بردارد و کارمندان تبدیل شده را به وظایف اصلی‌شان برگرداند.

رییس معارف غزنی به دادستانی معرفی شده است

در پی تحقیقات روی اسناد کارمندان شاکی از سوی هیأت تفتیش وزارت معارف، محب‌الرحمن انصار در 3 قوس 1397، به دادستانی معرفی شده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل در گفت‌وگو با اطلاعات‌ روز، موضوع معرفی آقای انصار را به دادستانی کل تایید کرد. به گفته‌ی آقای رسولی،  این ‌پرونده در مرحله‌ی ابتدایی از سوی دادستانی غزنی پی‌گیری شده است، اما در جریان بررسی‌ها، رییس معارف غزنی خواسته که پرونده‌اش در دادستانی کل بررسی شود.

به گفته‌ی سخن‌گوی دادستانی کل، پرونده‌ی«سوءاستفاده از صلاحیت وظیفوی و فساد اداری» آقای انصار، قرار است از طریق ریاست دادستانی مبارزه با فساد اداری در دادستانی کل بررسی شود: «پرونده به طور رسمی از سارنوالی غزنی به کابل ارسال شده. تاهنوز به سارنوالی استیناف مبارزه با فساد اداری نرسیده است. در روزهای آینده خواهد رسید و جزئیات بیشتر را بعد از تحقیقات شریک خواهیم ساخت.»

اما نثار‌احمد آزادزوی یکی از کارمندان تبدیل شده، با ابراز تردید به اطلاعات روز می‌گوید؛ «وزارت معارف، چون تحت تاثیر زورگویی‌های انجنیر محمدخان، معاون اول ریاست اجرایی قرار گرفته است، از هدایت‌های قبلی خود در رابطه به مقرری دو‌باره‌ی ما پشیمان است. این بار پلان طوری تنظیم شده که دوسیه را باز به کابل روان کنند و از آن‌جا پس رجعت دهند به وزارت معارف، وزارت معارف پیش خود نگهدارد و دیگر هیچ به این موضوع نپردازند.»

ریاست دفتر مشاورت ریاست جمهوری در امور اجتماعی و رسیدگی به شکایات نیز مکتوبی را در 5 قوس 1397، برای رسیدگی به شکایات این کارمندان، به دادستانی کل فرستاده است. در این مکتوب به نقل از کارمندان شاکی آمده است که ریاست معارف غزنی اخیرا «در نتیجه‌ی فشارهای سیاسی و حزبی، بازی‌های جدیدی را در رابطه به مقرری و تبدیلی این کارمندان» روی دست گرفته و به تازگی دو تن از این کارمندان را برخلاف فیصله‌های قبلی‌اش، بار دیگر به مکاتب یکی از ولسوالی‌های دور دست غزنی تبدیل کرده است. این ادعا‌ها در شکایت‌نامه‌ی آنان که در 12 جدی 1397 به وزارت معارف فرستاده شده نیز آمده است.

در تازه‌ترین مصوبه‌ای که در 23 دلو 97  از سوی بورد رسیدگی به شکایات خدمات ملکی صادر شده است، به بخشی از کاری‌های رییس معارف غزنی، صحه گذاشته و  تبدیلی مسعود ‌احمد و محمد عالم را درست خوانده است. اما یادآوری کرده که به اساس فقره‌ی دوم ماده‌ی هفتم مقرره امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی مدت خدمتی از یک‌سال بیشتر بوده نمی‌تواند. اما تبدیلی دو کارمند دیگر این ریاست، نثار‌احمد آزادزوی و محمد‌اسماعیل یوسف‌زوی، از این‌که خلاف فقره‌‌ی دوم ماده‌ی بیست و سوم مقرره‌ی امور ذاتی کارکنان خدمات ملکی است، رد شده است.   

کارمندان شاکی، ریاست معارف غزنی را به برخورد حزبی، سیاسی، سلیقه‌ای و برخورد دوگانه متهم می‌کنند. نثاراحمد آزادزوی یکی از کارمندان شاکی به اطلاعات روز می‌گوید، دو تن از کارمندان این ریاست به نام های اکبرخان، مدیر تدارکات و عبدالله، مدیر استخدام، با آن‌که در فهرست تبدیل شده‌ها است اما تا کنون به وظایف‌شان ادامه داده است. در‌حالی‌که بقیه کارمندان تبدیل شده از 7 ماه به این‌سو بی‌سرنوشت اند.

آقای آزادزوی می‌گوید که رییس معارف غزنی، از نزدیکان انجنیر محمد خان، معاون اول رییس اجرایی است. وی با گماشته‌شدنش به این سمت، شورای مشورتی را متشکل از نمایندگان احزاب تشکیل داده و با مشاوره آنا‌ن کارمندان را به اساس علایق حزبی جا‌به‌جا می‌کند تا بتوانند در انتخابات آینده نقش بازی کنند.

براساس سندی که روزنامه اطلاعات روز به آن دست یافته، در شورای مشورتی ریاست معارف غزنی شماری از احزاب، بزرگان قومی، عالمان دینی، نهادی‌های مدنی و تاجران عضویت دارند. احزابی که در این شورا نماینده دارند عبارت اند از حزب اسلامی افغانستان، حزب وحدت مردم افغانستان، حزب وحدت اسلامی افغانستان، حزب حرکت افغانستان، حزب حرکت مردمی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی.

لطیفه اکبری، عضو شورای ولایتی ولایت غزنی نیز می‌گوید، در تبدیلی‌های که صورت گرفته، سلیقه‌ای برخورد شده است. وی با اشاره به موجودیت فساد در ریاست معارف غزنی و مکاتب خیالی در برخی ولسوالی‌های نا‌امن این ولایت می‌گوید: «رییس معارف غزنی جوان است، تجربه‌ی آن‌چنانی ندارد که بتواند معارف غزنی را اداره کند، از این رو مشاورانی که در اطراف وی می‌باشد به او مشوره‌های حزبی می‌دهند.»

محب‌الرحمن انصار، رییس معارف غزنی، یک‌سال پیش در 26 جدی 96 از طریق برنامه‌ی سی. بی. آر همراه با رییسان معارف 20 ولایت دیگر به هدف اصلاحات در معارف ولایات، به این سمت گماشته شد اما از آن زمان تا کنون شکایت‌هایی از اجراات خودسرانه، سلیقوی، سیاسی و حزبی وی از مراجع مختلف بازگو شده است.

با تماس‌های متعدد از چندین روز به این سو، خواستیم نظر ‌وزارت معارف و شخص رییس معارف ولایت غزنی را بگیریم اما نوریه نزهت، سخن‌گوی وزارت معارف با متهم کردن کارمندان شاکی به فساد، از ابراز نظر بیشتر در این مورد خودداری کرد و گفت که آقای محب‌الرحمن انصار می‌تواند خودش پاسخ دهد. با وجود آن اما آقای انصار، رییس معارف غزنی به تماس‌های مکرر ما پاسخ نگفت.

دیدگاه‌های شما
  1. فکر میکنم این همان دسیسه است که سالهاست یک کتله خاص که راس آن تعداد از نماینده گان شورای ولایتی و شورای ملی دست دارند واز سوی یک قوم خاص به همکاری یک تعداد افراد ماجرا جو و فرصت طلب که سالها از والی ولایت تا قومندانهای امنیت سران حکومت محلی سهمیه گرفته واز تمام امکانات این ادارات استفاده سو نموده که محب انصار این فرصت را به این افراد مساعد نکرده تا بالاخره به این توطئه دست زدند .محب انصار فرد جوان دلسوز کارآگاه در همه امورات ومعارف است امیدوار هستیم دادستان کل در شفافیت برسی این اسناد توجه جدی نماید .با احترام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *