HPC

خلیلی: صلح بدون همکاری مردم ممکن نیست

اطلاعات روز: محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح گفته است که مردم افغانستان صاحبان اصلی این کشوراند و صلح بدون همکاری مردم افغانستان ممکن نخواهد بود.

آقای خلیلی امروز (جمعه، 10 حوت) در مراسمی در کابل همچنان گفته است که امکان رسیدن به صلح در کشور نزدیک است و صلح به معنی تسلیمی نخواهد بود.

او تأکید کرده است که افغانستان به گذشته بر نمی‌گردد.

رییس شورای عالی صلح افزوده است: «صلح خواست مردم افغانستان است و از کشورهایی که برای تأمین صلح در کشور ما گام برداشته‌اند ابراز تشکری می‌کنم.»

آقای خلیلی این اظهارات را در حالی به همکاری مردم افغانستان در روند صلح تأکید کرده است که قرار است حکومت به تاریخ 26 حوت یک جرگه بزرگ مشورتی صلح را در کابل برگزار کند.

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح روز دوشنبه (6 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفته بود که لویه جرگه مشورتی صلح برای سه روز به منظور رسیدن به اجماع ملی و تحکیم صلح پایدار در کشور برگزار می‌شود.

آقای داوودزی همچنان گفته بود که حدود دو هزار نفر از نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان در این لویه جرگه شرکت کرده و در مورد رسیدن به اجماع روی میکانیزم همه پذیر روی مذاکره و خطوط اساسی توافقات احتمالی صلح با طالبان مشوره خواهند داد.

به گفته‌ی او در این لویه جرگه دست‌کم 30 درصد به زنان سهم داده شده است.