نهم حوت؛ حمایت جمعی از نیروهای امنیتی و دفاعی

نهم حوت «روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی» افغانستان نامگذاری شده است. شهروندان افغانستان امروز (پنج‌شنبه، 9 حوت) به روش‌های گونه‌گونه حمایت جمعی‌شان را از نیروهای امنیتی به نمایش گذاشتند. می‌توان گفت که مردم افغانستان در خیلی از موارد اگر اختلاف نظر و مواضع مختلف داشته‌ باشند، در یک مورد (نیروهای امنیتی ملی) توافق نظر دارند.

نه تنها مردم عام افغانستان بلکه سیاستمداران این کشور که نه روی روز استقلال، خط دیورند، نه صلح، نه نوعیت نظام سیاسی و نه روی خیلی از موارد دیگر اجماع دارند، اما در مورد نیروهای امنیتی و حمایت از آنان اجماع دارند.

در روز نهم حوت بسیاری از شهروندان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌های گوناگون روز نهم حوت را به نیروهای امنیتی (پولیس، ارتش و امنیت ملی) تبریک گفتند و به حمایت از آنان، عکس‌های نمایه‌ی‌شان را با تصاویر نیروهای امنیتی تزئین کردند. همچنان شهروندان در مناطق مختلف با دادن گل به نیروهای امنیتی از کار آنان تقدیر و حمایت کردند.

رییس‌جمهور غنی می‌گوید: «در صد سال گذشته شاهد چنین اجماعی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی نبوده‌ایم.»

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع می‌گوید که حمایت جمعی از نیروهای امنیتی به این معنا است که این نیروها در مبارزات خود موفق هستند.

کابینه‌ی افغانستان در سال ۱۳۹۵ روز ملی نیروهای امنیتی را تصویب و پس از آن، این روز درج تقویم رسمی افغانستان شد. امان‌الله خان شاه سابق افغانستان در روز نهم حوت ۱۲۹۷ در اعلامیه‌ی معروف خود گفت که پس از این افغانستان در امور داخلی و خارجی خود استقلال کامل دارد. به همین مناسبت روز نهم حوت به‌عنوان روز نیروهای امنیتی ملی افغانستان نام‌گذاری شده است. طی سه سال اخیر از این روز تجلیل می‌شود.

نیروهای امنیتی پاسپانان واقعی مردم و کشور

به باور بسیاری از شهروندان افغانستان، پاسپانان واقعی مردم و کشور، نیروهای امنیتی و دفاعی‌اند و از همین‌رو شایسته‌ی تقدیر و حمایت‌اند.

الیاس طاهری، یکی از شهروندان کشور که به حمایت از نیروهای امنیتی تصاویر این نیروها را در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک خود منشتر کرده، به اطلاعات روز می‌گوید:‌ «از نیروهای امنیتی به این خاطر باید حمایت و تقدیر کرد که پاسبانان واقعی و مستقیم این آب و خاک هستند. در مقابل آتش و گلوله سینه سپر می‌کنند تا مردم و کشور در آرامش به سر ببرند. آن‌ها هستند که ما هستیم.»

به باور آقای طاهری، از رده‌های مختلف نیروهای امنیتی، کسانی‌که بیشتر مستحق تقدیر و حمایت‌اند، سربازان گم‌نامی‌اند که در دورترین نقطه‌های کشور و در هر شرایط از این خاک دفاع می‌کنند: «آن‌ها سربازان بی‌نام و نانی هستند که متأسفانه در اکثر اوقات قربانی بی‌توجهی‌ها و بی‌کفایتی‌ها و حتا معامله‌های جنرالان و مسئولان حکومتی شده‌اند/ می‌شوند.»

جواد صادع که به حمایت از نیروهای امنیتی رخ‌نامه‌ی فیس‌بوک خود را تغییر داده، می‌گوید که برای احیا و تقویت روحیه ایثارگری، از نیروهای امنیتی حمایت و قدردانی شود: «از كسانی‌كه از جان و زندگی‌شان برای تأمين امنيت مردم و حفظ تمام ارضی كشور مايه می‌گذارند قدردانی كنيم. شايد تنها كار و كمترين كاری كه برای ارج‌گذاری از آن‌ها می‌توانيم همين پاس داشتن زحمات آن‌ها است.»

حکومت مراسم ارج‌گذاری از نیروهای امنیتی را در وزارت دفاع ملی برگزار کرده بود که در آن مقام‌های بلندرتبه حکومی از کارکرد نیروهای امنیتی و دفاعی ستایش کردند. در این مراسم ۱۲۰ تن از افسران پایین‌رتبه وزارت‌های دفاع و داخله و ریاست امنیت ملی یک رتبه ترفیع گرفتند. شماری از این سربازان و افسران نیز کلید‌های آپارتمان و تقدیرنامه دریافت کردند.

رییس‌جمهور غنی در این مراسم گفت که رسیدگی به زخمی‌ها و معلولان نیروهای امنیتی یکی از اهداف اساسی حکومت است. آقای غنی افزود که مالک اصلی و معنوی افغانستان نیروهای امنیتی و دفاعی کشوراند: «بخاطریکه قربانی اصلی را شما می‌دهید و به بخاطر قربانی‌های شما میلیون‌ها افغان در امنیت زندگی می‌کنند.»

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی در بیانیه‌ای به این مناسبت خطاب به نیروهای امنیتی می‌گوید: «شما افتخار دولت و مردم افغانستان هستید به همین منظور با گذشت هر روز مورد حمایت، اعتماد و احترام مردم ما قرارگرفته‌اید.»

آقای خالد افزوده که رهبری وزارت دفاع ملی تلاش دارد تا در عرصه‌ی حمایت، اکمال و مواظبت همه‌ی منسوبان ارتش کارهای مؤثر انجام دهد و براساس پلان چهار ساله وزارت دفاع ملی در عرصه ارتقا قابلیت‌های جنگی، اکمال تجهیزات هوایی و زمینی تدابیر لازم روی دست گرفته شده است.

او همچنان گفته که نیروهای امنیتی علیه مخالفان مسلحی که به پروسه صلح نمی‌پیوندند قاطعانه مبارزه کرده و «بر لانه‌ها و مخفیگاه‌های شان ضربات محکم هوایی وزمینی را وارد نموده و آنان نابود می‌نمایند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در بیانه‌ای به نیروهای امنیتی اطمینان داده که توجه به این نیروها هر روز بیشتر می‌شود: «برای رسیدگی به خانواده‌های شهدا و مجروحین قوای مسلح و همچنان تقویت این نیروها از هیچ تلاش دریغ نمی‌شود.»

در همین حال شهروندان کشور به توجه به سربازانی که در میدان‌های جنگ می‌رزمند و رسیدگی به خانواده‌های آنان تأکید دارند.

علی فرهنگ، یکی از کاربران در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته: «ما همه ساله از ۹حوت به‌عنوان روز سرباز گرامی‌داشت تشریفاتی می‌کنیم، بهتر است بجای آن هرسال یک سوژه مشخص از چالش که فرا روی سرباز است، شناسایی نموده و بصورت جمعی برای تغییر، اصلاح سازی پالیسی و ساختارهای امنیتی برای سرباز دادخواهی کنیم، تا اینهمه هیاهو‌ های پر از خالی.»

الیاس طاهری به این نظر است که برنامه‌های تقدیر از نیروهای امنیتی از سوی مردم برگزار شود و دولت در بخش فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات برای این نیروها تمرکز کند: «تجلیل از روز نیروهای امنیتی و دفاعی باید کار مردم‌ باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر می‌بینیم کم‌کم این روند به طرف نهادینه شدن در حرکت است. امروز دیدیم که کاربران شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی اعلام کرده و آن‌ها را نوازش داده‌اند.»

روح‌الله نظری، شهروند دیگر تأکید دارد که به خانواده‌هاى شهداى نیروهای امنیتی کمک و به زخمیان و معلولان این نیروها توجه جدی صورت گیرد.

جواد صادع تأکید دارد که دولت برای حمایت از نیروهای امنیتی، باید امکانات، اعاشه و سایر نیازمندی‌های آنان از دستبرد نجات دهد. بارها گزارش‌های متعدد مبنی به فروش و دزدی امکانات و تجهیزات نیروهای امنیتی منتشر شده است.

شماری نیروهای امنیتی افغانستان بیش از ۳۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود که ۱۶۵ هزار آن مربوط ارتش و ۱۳۰ هزار آن مربوط پولیس می‌شوند. سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در اوایل امسال گزارش داد که شماری این نیروها کاهش یافته است. اشرف غنی نیز گفته است که تنها در چهار سال حکومت وحدت ملی ۴۵ هزار از نیروهای امنیتی شهید شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *