معاون رییس‌جمهور: انتظار داریم افراد شایسته برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخاب شوند

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری امروز (سه‌شنبه، 7 حوت) در دیدار با «ارنست نارمن»، سفیر هالند در کابل گفته است که انتظار دارد افراد شایسته برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی،‌ انتخاب شوند.

آقای دانش گفته است: «این یک مسئولیت مشترک بین همه‌ی جوانب دخیل در قضیه‌ی انتخابات است و انتظار می‌رود افراد شایسته برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخاب شوند.»

او در این دیدار همچنان گفته است با وجودی که محدودیت زمانی و عدم آمادگی فنی دو چالش اساسی در برابر انتخابات ریاست‌جمهوری است، اما با آن‌هم این انتخابات در زمان تعیین شده‌ی آن برگزار خواهد شد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در مورد گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز گفته است که آن‌ها بر اساس میکانیزم پیش‌بینی شده در قانون جدید انتخابات در آینده‌ی نزدیک تعیین خواهند شد.

آقای دانش تأکید کرده است که اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و آمادگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری از اولویت‌های اساسی اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی خواهد بود.

گفتنی است که طرح تعدیل قانون انتخابات در چهارمین نشست مشورتی مشترک به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، از سوی احزاب سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات تأیید شده بود که به تاریخ ۲۳ دلو پس از تصویب کابینه، از سوی رییس‌جمهور غنی توشیح شد.

به دنبال توشیح قانون جدید انتخابات، اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به تاریخ ۲۳ دلو سال جاری از وظایف‌شان برکنار و یک روز پس ازآن از سوی دادستانی کل کشور ممنوع‌الخروج اعلام شدند.

ریاست‌جمهوری کشور روز شنبه (4 حوت) اعلام کرد که ۸۴ نفر از سوی احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ مدنی مرتبط با انتخابات برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی به رییس‌جمهور معرفی شده‌اند.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری گفته بود که احزاب سیاسی ۶۹ نفر به شمول ۹ زن و نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات نیز ۱۵ نفر به شمول ۵ زن را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرده‌اند.