GMIC

ارگ: در لویه جرگه مشورتی نمایندگان مردم در مورد صلح با طالبان مشوره می‌دهند

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرد که لویه جرگه مشورتی صلح برای گرفتن مشوره در مورد صلح، چگونگی پیش‌برد روند صلح و تطبیق تفاهم‌نامه‌ی احتمالی صلح برای سه روز برگزار می‌شود.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور امروز (شنبه، 4 حوت) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت در این جرگه مشورتی که در آن حدود سه تا چهار هزار نفر به نمایندگی از اقشار مختلف مردم دعوت می‌شود، روی خطوط سرخ و ارزش‌های مردم افغانستان نیز بحث خواهد شد.

آقای چخانسوری افزود که محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح مسئولیت دارد تا در مورد چگونگی برگزاری لویه جرگه مشورتی و میکانیزم انتخاب افراد یک یادداشت را آماده کند که بر اساس آن در چند روز آینده یک فرمان از سوی رییس‌جمهور به امضا خواهد رسید.

او در مورد تداوم نشست مسکو و احتمال برگزاری نشستی میان شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان طالبان در آینده‌ در دوحه، گفت: «تداوم نشست‌های مثل مسکو اگر بی نتیجه باشد واضح است برگزار می‌شود، ضیاع وقت است، یک مانور سیاسی است و از آن استفاده‌های منفی شاید صورت بگیرد.»

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری علاوه کرد هر نشستی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود باید به محوریت حکومت افغانستان و بر اساس پلان صلح حکومت افغانستان باشد.

آقای چخانسوری گفت در صورتی که طالبان برای گفت‌وگوی رودررو با حکومت افغانستان حاضر باشند، حکومت افغانستان در هر جایی که طالبان بخواهد با این گروه حاضر به مذاکره است، در غیر آن افغانستان در هیچ نشستی شرکت نمی‌کند.

او با اشاره به نشست روز دوشنبه آینده (6 حوت) که قرار است میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر برگزار شود، نیز گفت که این نشست ادامه‌ی نشست‌های قبلی آقای خلیل‌زاد با طالبان است.

سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در ادامه گفت که مهم‌ترین جزء مذاکرات آقای خلیل‌زاد با طالبان، آتش‌بس همه‌جانبه و سرتاسری و همچنان آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان خواهد بود.

چخانسوری گفت که حکومت افغانستان بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر به مذاکره است اما «صلح شرایط خود را دارد».

او در مورد رفع تحریم سفری شماری از اعضای رهبری طالبان نیز گفت: «هر گونه دور کردن تحریم و یا از لیست سیاه دور کردن طالبان بدون هماهنگی همرای حکومت افغانستان و بدون تأییدی حکومت افغانستان صورت نمی‌گیرد.»

به گفته‌ی او بحث دور کردن تحریم‌ها زمانی مطرح شده می‌تواند که مذاکرات رودررو آغاز شود و طالبان نیز اراده برای صلح داشته باشد.

این در حالی است که هفته‌ی گذشته قرار بود نمایندگان طالبان با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و زلمی خلیل‌زاد در اسلام‌آباد دیدار کنند اما طالبان اعلام کرد که شماری از اعضای هیأت این گروه به دلیل شامل بودن در لیست سیاه امریکا و سازمان ملل به پاکستان رفته نمی‌توانند.