دانش: حفظ نظام و قانون اساسی در گفت‌گوهای صلح خط سرخ حکومت و مردم است

اطلاعات روز: محمد سرور دانش،‌ معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که حفظ نظام، قانون اساسی، دست‌آوردهای 18 سال گذشته و حفظ حاکمیت ملی در روند گفت‌وگوهای صلح خط سرخ حکومت و مردم افغانستان را تشکیل داده و به هیچ صورت روی آن معامله نخواهد شد.

آقای دانش که امروز (جمعه، 3 حوت) در نشست «چالش‌ها و راه‌کارهای صلح در افغانستان» در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که در روند گفت‌وگوهای صلح دست‌آوردها در بخش‌های آزادی بیان، رسانه‌های آزاد،‌ دسترسی به اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات در کشور، جامعه مدنی و حقوق بشر و حقوق زنان معامله نخواهد شد.

او تأکید کرد که در جریان مذاکرات صلح حضور نمایندگان رسانه‌ها، زنان و جامعه مدنی یک ضرورت جدی است و هیچ کسی دیگری به شمول حکومت نمی‌تواند از این سه بخش نمایندگی کند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزود که هر نوع توافق صلح باید در چارچوب نظام سیاسی و قانون اساسی کشور صورت گیرد. به گفته‌ی او هر نوع طرح صلحی که منجر به کنار گذاشتن نظام سیاسی کنونی و لغو قانون اساسی شود، افغانستان را یک‌بار دیگر به بی‌ثباتی، ناامنی و حتی جنگ‌ها و خشونت‌هایی از نوع دیگر سوق خواهد داد.

او همچنان در بخشی از سخنانش گفت که اتهامات وارده از سوی طالبان بر قانون اساسی و اشغال کشور بی‌اساس است. آقای دانش علاوه کرد که در افغانستان هیچ قانونی در مغایرت با احکام و معتقدات دین اسلام نبوده و زمینه‌ی حضور خارجی‌ها در افغانستان را نیز گروه طالبان فراهم کرده است.

آقای دانش همچنان گفت که قانون اساسی کشور نیاز به تعدیل دارد اما این تعدیل «باید از مجرای قانونی و در فرصت مناسب آن انجام شود،‌ نه به عنوان یک پیش‌شرط برای صلح و نه به عنوان این که این قانون گویا با دیدگاه‌ها و افکار طالبان مطابقت ندارد».

او گفت که صلح هیچ‌گاه به معنی امتیاز یک جانبه نیست و از طالبان نیز خواست که بدون پیش‌شرط از جنگ دست برداشته و آتش‌بس را بپذیرند.

آقای دانش همچنان از حکومت نیز خواست که بدون پیش‌شرط در گفت‌وگو شرکت کرده و «حاضر شود که به عنوان حسن نیت و ایجاد فضای اعتماد اقداماتی را انجام دهد همچون بحث در مورد رهاسازی یک بخشی از زندانیان و یا خارج کردن نام افرادی از طالبان از لیست‌های تحریم».

به گفته‌ی او طرح اداره‌ی موقت که از سوی شماری از شخصیت‌های سیاسی در کشور مطرح شده است، نه تنها که راه حل نیست بلکه بازگشت به عقب نیز است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزود:‌ «طرح اداره موقت به این معنی است که ما نظام سیاسی موجود را کنار بگذاریم و از نو بر یک قانون اساسی جدید و بر یک نظام سیاسی جدید توافق کنیم و این حالت در هیچ صورت نمی‌تواند مورد قبول مردم افغانستان باشد.»

آقای دانش گفت که طرف اصلی گفت‌وگوهای صلح مردم افغانستان است و از کشورهای منطقه نیز خواست که در این روند نقش سازنده، مثبت و تسهیل‌کننده داشته و به‌جای مردم افغانستان تصمیم نگیرد.

او افزود که کشورهای منطقه نباید زیر نام صلح جنگ نیابتی را در افغانستان تحمیل کنند.

او این اظهارات را در حالی مطرح کرد که قرار بود روز دوشنبه (29 دلو) نشستی میان نمایندگان گروه طالبان و عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود. قرار بود در این نشست زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز حضور داشته باشد.

گروه طالبان اما اعلام کرد که شماری از اعضای هیأت این گروه به دلیل شامل بودن در لیست سیاه امریکا و سازمان ملل متحد نتوانستند به اسلام‌آباد سفر کنند.

با این حال قرار است نمایندگان امریکا و طالبان برای پنجمین بار روز دوشنبه هفته‌ی آینده (6 حوت) در قطر باهم دیدار کنند.