GMIC

«تا کنون 1280 زندانی افغان از زندان‌های ایران به افغانستان منتقل شده‌اند»

اطلاعات روز: عزیزاحمد سرباز‌، رییس هیأت انتقال زندانیان افغانستان امروز (چهارشنبه، 1 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که تا کنون یک هزار و 280 زندانی افغان از زندان‌های ایران به افغانستان منتقل شده‌اند.

آقای سرباز گفت که این زندانیان بر اساس توافق‌نامه‌ی دوجانبه‌ی تبادل زندانیان میان ایران و افغانستان به کشور منتقل شده‌اند. توافق‌نامه‌ی تبادل زندانیان میان ایران و افغانستان در سال 1386 خورشیدی به امضا رسیده بود.

او گفت که تنها در سال جاری خورشیدی 650 زندانی افغان از زندان‌های ایران به افغانستان منتقل شده‌اند که در حال حاضر در هرات به سر می‌برند.

به گفته‌ی او حکومت افغانستان تلاش دارد تا ربع اول سال آینده تا دو هزار زندانی دیگر نیز به افغانستان منتقل شوند.

رییس هیأت انتقال زندانیان افغانستان همچنان گفت که بالای هر کدام این زندانیان با توجه به چگونگی جرمی که مرتکب شده‌اند، احکام قوانین نافذه‌ی کشور تطبیق خواهد شد.

آقای عزیزی گفت: «تلاش‌ها از مجاری دیپلوماتیک جریان دارد تا با کشورهای پاکستان، امارات متحده‌ی عربی، ازبکستان و ترکمنستان موافقت‌نامه‌ی انتقال زندانیان به امضا برسد.»

در همین حال جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل در این نشست خبری گفت که این دادستانی به عنوان حامی حقوق و آزادی‌های مردم، از شهروندان کشور در داخل و خارج از افغانستان حمایت خواهد کرد.

گفتنی است که در حال حاضر حدود پنج هزار افغان در ایران زندانی هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *