سیما سمر: زنان در روند صلح حضور معنادار داشته باشند

اطلاعات روز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در پروسه‌ی صلح باید تمام مردم به خصوص زنان کشور حضور و اشتراک معنادار داشته باشند.

خانم سمر امروز (چهارشنبه،‌ 1 حوت) در یک نشست خبری در کابل که در مورد «تحقیق ملی در مورد زن، صلح و امنیت» سخن می‌زد، گفت که برای دست‌یابی به صلح اشتراک اکثریت مردم در این پروسه ضروری است و مردم باید در جریان تمام مراحل این پروسه قرار داده شوند.

او گفت: «اشتراک مردم به‌خصوص اشتراک معنادار زنان ضرور است، به این مفهوم که هم تعداد زنان زیاد شود و هم این زنان از زمان پلان‌گذاری برای مقدمات پروسه‌ی صلح تا تمام مراحل تطبیق موافقت‌نامه‌ی صلح دخیل باشند.»

به گفته‌ی او تقویت حکومت‌داری خوب و شنیدن حرف‌های قربانیان جنگ از راه‌های دیگری است که با استفاده از آن می‌توان به صلح دست یافت.

خانم سمر در بخشی از سخنانش گفت که ارزش‌های حقوق بشری و حقوق زنان باید در روند گفت‌وگوهای صلح معامله نشده و برای جلوگیری از انتقام‌گیری‌های شخصی باید یک میکانیزم برای آشتی ملی ایجاد شود در غیر آن زمینه برای تداوم منازعه در افغانستان و انتقام‌گیری‌های شخصی ایجاد خواهد شد.

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه‌ی کشور در این نشست گفت که زنان قربانیان اصلی جنگ تحمیلی بوده و در پروسه‌ی صلح باید حضور فعال داشته و صدای‌شان شنیده شود.

آقای ربانی گفت: «صلح بدون حضور زنان به مفهوم قربانی نمودن عدالت در جامعه است.» به گفته‌ی او حکومت افغانستان در شرایط کنونی هیچ گونه عقب گردی را اجازه نخواهد داد.

محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح نیز گفت که صلح آمدنی است و در چند ماه آینده مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.

آقای داوودزی در عین حال تأکید کرد تا زمانی که مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز نشود، صلح تأمین نخواهد شد. به گفته‌ی او در صورتی که حکومت افغانستان به توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان دست یابد این توافق‌نامه را بدون مشوره با مردم افغانستان امضا نخواهد کرد.

رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح افزود که بهترین راه برای رسیدن به صلح مذاکرات سیاسی است. آقای داوودزی گفت برای این که طالبان به مذاکره‌ی مستقیم حاضر شوند، نیاز است فشارهای نظامی ادامه یافته و تشویق‌های منطقوی نیز شدت یابد. به گفته‌ی او بیشتر کشورهای منطقه به پایان دادن جنگ در افغانستان توافق نظر دارند و این کشورها باید طالبان را برای مذاکره تشویق کند.

آقای داوودزی در مورد برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیز گفت که این جرگه به تاریخ 26 حوت برگزار می‌شود که برای سه روز یعنی تا 29 حوت ادامه خواهد داشت.

او افزود که برای تدویر لویه جرگه یک کمیسیون غیردولتی تشکیل شده که حدود 50 نفر در آن عضویت دارند. به گفته‌ی او سهم زنان در این کمیسیون حدود 30 درصد در نظر گرفته شده است.

رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح در مورد سهم زنان در لویه جرگه نیز گفت که دست‌کم 30 درصد برای زنان در این جرگه سهم در نظر گرفته شده است.