طرح کاهش نرخ‌های دارک فایبر، باندویت انترنت و ستلایت تصویب شد

اطلاعات روز: وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور اعلام کرده است که طرح کاهش نرخ‌های دارک فایبر، باندویت انترنت و ستلایت از سوی شورای عالی اقتصادی تصویب شده است.

در اعلامیه‌ای که دیروز (دوشنبه، ۲۹ دلو) از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که بر بنیاد این طرح، قیمت‌های دارک فایبر نوری تا حدود ۲۰ درصد به منظور جلب سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بخش فایبر نوری، کاهش می‌یابد.

به نقل از این اعلامیه، این امر سبب کاهش نرخ انترنت در کشور می‌شود.

هم‌چنان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور گفته است که این وزارت با توجه به عدم دسترسی افغانستان به انترنت زیر بحری، توانسته است باندویت انترنت را با قیمت مناسب‌تری از کشورهای همسایه فراهم کند.

در اعلامیه آمده است که بر اساس این قیمت، برای مشترکین شرکت افغان‌تیلی‌کام تا حدود ۴۴ فیصد تخفیف در بخش باندویت انترنت و سرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

در همین حال به نقل از اعلامیه، ۵۰ فیصد تخفیف هم‌چنان برای نهادهای دولتی به منظور ترویج سریع حکومت‌داری الکترونیک، استفاده‌ی بهتر از تکنالوژی معلوماتی و ایجاد مؤثریت در خدمات ادارات دولتی در نظر گرفته شده است.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی هم‌چنان در این اعلامیه افزوده است که این وزارت در بخش اجاره‌ی ستلایت آن را از چهار میلیون به دو میلیون کاهش داده است.

این در حالی است که هم‌اکنون در کشور سه ترانسپوندر ستلایت (افغان ست) در بخش‌های شرکت افغان‌تیلی‌کام و امور تعلیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو ترانسپوندر دیگر که مجموع ظرفیت آن به 108 MHZ می‌رسد به نرخ حدود 50 – 60 ملیون دالر به بازار عرضه می‌شود.