ARG

معاون رییس‌جمهور امریکا: نمی‌گذاریم افغانستان یک‌بار دیگر به لانه‌ی امن تروریستان تبدیل شود

اطلاعات روز: مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که کشورش نمی‌گذارد که افغانستان یک‌بار دیگر به لانه‌ی امن برای تروریستان تبدیل شود.

در این دیدار که روز شنبه (27 دلو) در حاشیه‌ی کنفرانس سالانه‌ی امنیتی مونیخ در آلمان انجام شده، دو طرف روی مسایل مختلف از جمله موفقیت استراتیژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، اصلاحات انتخاباتی و پروسه‌ی صلح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای پنس همچنان گفته است: «ایالات متحده متعهد است تا نگذارد افغانستان یک‌بار دیگر لانه‌ی امن برای تروریستان مبدل گردد.»

او همچنان از رییس‌جمهور غنی در راستای اصلاحات انتخاباتی به‌منظور تأمین شفافیت در انتخابات، اعتمادسازی برای کمیسیون مستقل انتخابات و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح قدردانی کرده و گفته است که امریکا از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان حمایت می‌کند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که رییس‌جمهور غنی به نمایندگی از مردم افغانستان از قربانی‌ها و مشارکت حکومت و مردم ایالات متحده‌ی امریکا با افغانستان تشکری کرده و گفته است که استراتیژی جنوب آسیا اوضاع را بهبود بخشیده است.

آقای غنی گفته است: «با بکار گیری استراتیژی جنوب آسیا جنگ در افغانستان، دیگر جنگ امریکا نیست. نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به‌خاطر یک کشور آزاد و تامین امنیت جهانی قهرمانانه مبارزه می‌کنند و قربانی می‌دهند.»

او تأکید کرده است که نیاز است تا بحث‌های جاری در رابطه به صلح منجر به تامین صلح پایدار شود.

از سویی هم رییس‌جمهور غنی روز شنبه (27 دلو) با انگلا مرکل،‌ نخست‌وزیر آلمان دیدار کرده و در مورد مذاکرات بین‌الافغانی صلح، همکاری‌های منطقوی و انکشاف و ثبات در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی روز شنبه (27 دلو) با انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان دیدار کرده است

نخست‌وزیر آلمان در این دیدار گفته است که کشورش از پروسه‌ی صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان حمایت می‌کند. او همچنان گفته است که آلمان در بخش تطبیق توافق‌نامه‌ی صلح آماده‌ی همکاری است.

خانم مرکل افزوده است که آلمان به‌عنوان یک شریک جهانی استراتیژیک در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (24 دلو) برای شرکت در کنفرانس سالانه‌ی امنیتی مونیخ به آلمان رفته بود. آقای غنی صبح امروز (یک‌شنبه، 28 دلو) به کابل برگشته است.