وزارت تجارت: کار عملی پروژه‌ی تاپی در پنج ولایت کشور آغاز شده است

اطلاعات روز: وزارت تجارت و صنعت کشور امروز (پنجشنبه، ۲۵ دلو) اعلام کرد که کار سروی پروژه‌ی تاپی در پنج ولایت کشور تکمیل شده است و کار عملی این پروژه در این ولایت آغاز شده است.

اجمل احمدی، سرپرست وزارت و تجارت صنایع کشور که در یک نشست مشترک خبری میان وزارت‌های تجارت و صنعت و وزارت معادن و پترولیم و رییسان اداره‌ی محیط زیست و شرکت تاپی در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «سروی تخنیکی مهمات منفجرناشده، سروی ارزیابی اثرات اجتماعی و محیط زیستی، سروی پلانگذاری استملاک زمین و سروی جیوتخنیکی و سروی لیدر (بتیمتریک، توپوگرافی)، مربوط به پروژه‌ی تاپی در افغانستان، انجام شده است.»

آقای احمدی افزود که این وزارت هم‌اکنون در حال جمع‌آوری تفاهم‌نامه‌ها برای پروسه‌ی ساخت پروژه‌ی تاپی است. به گفته‌ی او، پروسه‌ی تدارکات بسیار بزرگ است و باید برای ساخت این پروژه با بانک‌های بین‌المللی صحبت شود.

در همین حال، محمدمیراث امانوف، مدیر عامل شرکت پایپ‌لاین تاپی لیمتد در این نشست گفت که نیازمندی‌های حفاظتی و محیط‌زیستی از بخش‌های مهم احداث یک پروژه است و بر اساس آن تلاش شده که این نیازمندی‌ها با استندرهای بانک انکشاف آسیایی، بانک جهانی و IFC عیار شود.

او با شرح پروژه‌ی تاپی افزود که این پروژه شامل دو مرحله‌ی نصب پایپ‌لاین با جریان ۱۱ بیلیون کیوبیک متر گاز و شش عدد کمپریسر می‌شوند.

به گفته‌ی آقای امانوف، با تکمیل این دو مرحله، سالانه تا ۳۳ بیلیون کیوبیک متر گاز طبیعی از طریق این پایپ‌لاین برای دوره‌ی زمانی ۳۳ سال انتقال خواهد یافت.

هم‌چنان در این نشست، سیدمحبوب‌الله ربانی، معین وزارت معدن وپترولیم نیز تأکید کرد که تطبیق پروژه تاپی باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی محیط زیست می‌شود و منابع انرژی پاک کننده ایکولوژیکی را برای کشور ما عرضه می‌دارد.

آقای ربانی افزود: «فراهم‌کردن گاز مورد نیاز برای تولید برق از پروژه‌ی تاپی که می‌تواند باعث تأمین انرژی شود، جاگزین منابع انرژی چون زغال سنگ، دیزل و نفت می‌باشد و باعث کاهش انتشار گاز کاربن‌دای اکساید می شود.»

پروژه‌ی تاپی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی انتقال گاز ترکمنستان از طریق ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، قندهار و هلمند به پاکستان و هند خوانده می‌شود.

این پایپ‌لاین به طور مجموعی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از داخل خاک افغانستان می‌گذرد.

پیشتر شرکت تاپی گفته بود که هزینه‌ی مجموعی این پروژه بیش از پنج میلیارد دالر می‌باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *