طالبان: نمایندگان ما هفته‌ی آینده با عمران‌خان در اسلام‌آباد دیدار می‌کنند

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که نمایندگان این گروه چهار روز بعد (دوشنبه، ۲۹ دلو) با عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور دیدار می‌کنند.

در اعلامیه‌ای که ناوقت دیروز (چهارشنبه، ۲۴ دلو) از سوی این گروه به نشر رسیده، آمده است که در این دیدار دو طرف روی روابط پاکستان و افغانستان و مشکلات مهاجران و تجاران افغان در پاکستان گفت‌وگو می‌کنند.

این اولین بار است که این گروه از دیدار شان با رهبران دولت پاکستان در این کشور خبر می‌دهند.

پیش از این دولت افغانستان همواره پاکستان را متهم به حمایت از این گروه می‌کرد. در آخرین مورد محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در دیدار با پتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا روز دوشنبه‌‌ی هفته‌ی گذشته (۲۲ دلو) در کابل نیز تلویحا پاکستان را مکان امنی برای افراد مسلح، از جمله طالبان خوانده بود.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، تأکید شده بود: «استراتیژی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا نتایج خوبی در قبال داشته است، اما از بین‌بردن پناهگاه‌های افراد مسلح در کشور همسایه که هدف استراتیژیک بوده، هنوز هم به دست نیامده است.»

از سویی، گروه طالبان در اعلامیه‌ی‌شان گفته است که سلسله‌ی مذاکرات آنان با هیأت امریکایی جریان دارد و قرار است نشست بعدی آنان، حدود ده روز بعد (دوشنبه، ۶ حوت) در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دور پنجم سفرهایش روی صلح افغانستان را روز یک‌شنبه (۲۱ دلو) آغاز کرد و قرار است این سفر او تا نهم ماه حوت سال جاری خورشیدی ادامه یابد.

پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد در این سفرش به کشورهای بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، پاکستان و افغانستان سفر می‌کند.

بر اساس این اعلامیه، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و هیأت همراهش در مورد روند صلح با حکومت افغانستان نیز مشوره خواهد کرد.

این گروه تا کنون چهار بار با هیأت امریکای به ریاست آقای خلیل‌زاد در قطر و امارات متحده‌ی عربی دیدار کرده است حدود یک هفته‌ی پیش برای دو روز ۱۶ و ۱۷ جدی در مسکو با شماری از چهره‌ها و احزاب سیاسی کشور در مسکو، پایتخت روسیه دیدار کردند.

آنان در قطع‌نامه‌ای که در پایان این نشست به نشر رساندند، خواستار خروج نیروهای خارجی از کشور و آزادکردن زندانیان طالبان از زندانیان کشور خروج اسامی این گروه از فهرست سیاه ملل متحد شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *