Khalilzad

خلیل‌زاد: آغاز گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی اولیت فوری امریکا، اروپا و ناتو می‌باشد

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خاجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان اعلام کرده است که امریکا، ناتو و اروپا روی اولیت فوری گفت‌وگوی بین‌الافغانی پروسه‌ی صلح افغانستان با هم به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیل‌زاد دوشنبه شب (۲۲ دلو) در توییتر خود گفته است این توافق در دیداری که او با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو و تعدادی از مقامات اتحادیه‌ی اروپا در بروکسیل داشته است، صورت گرفته است.

او نوشته است: «ما باهم به افغانستان رفتیم و اکنون بر اساس شرایط افغانستان ما تصمیم و موضع مشترکی اتخاذ خواهیم کرد.»

به گفته‌ی آقای خلیل‌زاد، هدف مشترک آنان رسیدن به توافق صلحی است که ارزش قربانی‌های دهه‌ها جنگ در افغانستان را داشته باشد.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان افزوده است پیشرفت‌هایی که تا کنون در زمینه‌ی صلح حاصل شده است، متحدان اروپایی امریکا و ناتو را تشویق کرده است.

زلمی خلیل‌زاد دور پنجم سفرهایش روی صلح افغانستان را روز یک‌شنبه (۲۱ دلو) آغاز کرد و قرار است تا نهم ماه حوت سال جاری خورشیدی ادامه یابد.

پیشتر وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیل‌زاد در این سفرش به کشورهای بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، پاکستان و افغانستان سفر می‌کند.

در این اعلامیه هم‌چنان گفته شده بود که نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و هیأت همراهش در مورد روند صلح، با حکومت افغانستان نیز مشوره خواهد کرد.