GMIC

وزارت تحصیلات عالی: اولین سیستم آموزشی آنلاین در افغانستان فعال می‌شود

اطلاعات روز: وزارت تحصیلات عالی کشور امروز (دوشنبه، ۲۲ دلو) اعلام کرد که اولین سیستم آموزشی آنلاین زیر نام «افغان ایکس» در کشور به فعالیت آغاز می‌کند.

فیصل امین، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی در یک نشست خبری در کابل گفت: «اولین سیستم آموزش آنلاین افغانستان (AfghanX) در شبکه‌ی انترنت با کورس‌های آنلاین (Massive Open Online Courses MOOCs) تحت برنامه‌ی آموزش الکترونیکی وزارت تحصیلات عالی آماده شده و عملا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

آقای امین افزود که متقاضیان با استفاده از این سیستم می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی از طریق انترنت به کورس‌های تحصیلی (MOOC) دانشگاه‌های معتبر کشور و جهان دسترسی داشته باشند و در ارتقای دانش مسلکی خود از آن بهره‌مند شوند.

به گفته‌ی او، این سهولت از طریق امکانات ابتدایی نظیر موبایل و لبتاب همیشه و در همه‌جا قابل دسترس است.

آمار دانشجویان افغان در خارج

از سویی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی کشور در این نشست در مورد اعزام محصلان به خارج از کشور گفت که در طول سال جاری خورشیدی، ۴۸۵ نفر در مقطع لیسانس، ۸۷۴ نفر در مقطع ماستری و ۱۹۲ نفر در مقطع دکترا به دانشگاه‌های ۴۱ کشور خارجی اعزام شده‌اند.

او هم‌چنان افزود: «سه هزار و ۸۷۵ نفر در مقطع لیسانس، دو هزار و ۵۶ نفر در مقطع ماستری و ۳۵۸ نفر دیگر در مقطع دکترا هم‌اکنون در کشورهای خارجی مشغول تحصیل اند.»

آقای فیصل در این نشست هم‌چنان افزود که ۴۳ برنامه‌ی ماستری و سه برنامه‌ی دکترا در دانشگاه‌های دولتی و ۳۲ برنامه‌ی ماستری در دانشگاه‌های خصوصی در کشور ایجاد شده است.

به گفته‌ی او، این وزارت در تلاش است که به کمک بانک جهانی تا پنج سال آینده، ۱۱ برنامه‌ی دیگر ماستری را در دانشگاه‌های دولتی ایجاد کند.

گفتنی است که در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در کشور مصروف تحصیل اند که ۲۷ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

دیدگاه‌های شما
  1. یک گام بسیار نیک است، با وجود ۸ سال به عقب، ولی در منطقه یک گام بسیار عالی است، بنده یکی از طبعه افغان افتخار میکنم از این گام پیشرفت در آینده جوانان افغانستان به عوض facebook در Edx کورس های مورد نظر شان را تعقیب بکنند. بنده در در بخش انجنیری ساختمانی ۲ درس کانکریت را حاظر نموده ام در لسان ترکی و از این ۲ سال قبل در سایت UDEMY بشکل online نشر گردیده است، و فعلا ۱۱۰۰ شاگرد در این کورس بنده عضویت دارند و کورس ۲ بنده در میخانیک انجنیری هم در همین نزدیکی ها نشر میگردد، بنده در مورد با شما بدون کدام امتیاز با همکاری حاظر است. انجنیر ظهیرالدین “شاکری”، وانکور ، کاناد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *