دور تازه‌ی سفر خلیل‌زاد به اروپا و کشورهای منطقه آغاز شد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این وزارت برای صلح افغانستان دور پنجم سفرش به افغانستان و پنج کشور دیگر را آغاز کرده تا با سران این کشورها در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که دور تازه‌ی سفر آقای خلیل‌زاد روز یک‌شنبه (21 دلو) آغاز شده و تا نهم ماه حوت سال جاری خورشیدی ادامه می‌یابد.

به نقل از اعلامیه، آقای خلیل‌زاد در جریان این سفرش قرار است به کشورهای بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، پاکستان و افغانستان سفر کند.

در اعلامیه هم‌چنان آمده است که نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و هیأت همراهش در مورد روند صلح، با حکومت افغانستان نیز مشوره خواهد کرد.

این در حالی است که است که زلمی خلیل‌زاد سه روز پیش (جمعه، ۱۹ دلو) در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن گفته بود که کشورش امیدوار است که افغانستان بتواند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری که در ماه سرطان سال آینده‌ی خورشیدی برگزار می‌شود، به توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان دست یابد.

او که در مورد ادامه‌ی تلاش‌ها برای حل سیاسی جنگ ۱۷ ساله‌ی افغانستان صحبت می‌کرد، همچنان گفته بود که «ما دنبال یک توافق صلح هستیم، نه دنبال یک توافق خروج. یک توافق صلح به خروج اجازه می‌دهد».

گفتنی است که زلمی خلیل‌زاد پیش ازاین نیز چهار بار به افغانستان و کشورهای منطقه سفر کرده بود. آقای خلیل‌زاد در چهارمین دور سفرش برای شش روز پی‌هم با نمایندگان طالبان در قطر نیز گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه‌ی امریکا پس از پایان این نشست اعلام کرد که در این نشست پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و در باره‌ی چارچوپ کلی صلح با طالبان توافق شده است.