IEC

برای 80 نامزد پیشتاز انتخابات پارلمانی اعتبارنامه‌ی انتخاباتی توزیع شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات امروز (شنبه، 20 دلو) برای 80 تن از نامزدان پیشتاز انتخابات پارلمانی 28 میزان اعتبارنامه‌ی انتخاباتی توزیع کرد.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در مراسمی که به همین مناسبت در دفتر مرکزی این کمیسیون برگزار شده بود، گفت که شهروندان 18 ولایت این نامزدان را توسط رأی‌شان به‌حیث نمایندگان‌شان انتخاب کرده‌اند.

این نامزدان به نمایندگی از مردم ولایت‌های بامیان، دایکندی، جوزجان، ارزگان، لغمان، کاپیسا، زابل، پنجشیر، پروان، خوست، سمنگان، بدخشان، فاریاب، سرپل، فراه، نیمروز، کنر و نورستان به مجلس نمایندگان راه یافته‌اند.

آقای صیاد همچنان گفت: «جای خوش‌حالی است که یک مرحله‌ی حساس انتخاباتی به پایان رسید. کسانی که امروز این وثیقه‌ی انتخاباتی را به‌دست می‌آورند به وسیله‌ی رأی مردم به این مرحله رسیدند و رهبری کمیسیون از این روند تنها مدیریت کرده است.»

او گفت که انتخابات یک پروسه‌ی رقابتی است که برنده و بازنده نیز دارد و در صورتی که کسی در مورد اتهامات فساد مالی اعضای این کمیسیون اسناد داشته باشند آن‌را به جای رسانه‌ها، به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد.

در همین حال غلام دست‌گیر هدایت، عضو کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز از نامزدان پیشتاز خواست که «در صورت داشتن هر گونه اسناد در پیوند به فساد اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، آن‌را با مردم و حکومت شریک سازند تا آب‌روی آن‌ها قربانی افترا و بهتان‌های دیگران نشود».

این در حالی است که انتخابات پارلمانی در 32 ولایت کشور به تاریخ 28 و 29 میزان و در ولایت قندهار به تاریخ 5 عقرب برگزار شد. انتخابات در ولایت غزنی بنابر دلایل سیاسی برگزار نشد.

کمیسیون انتخابات به تاریخ 24 جدی با اعلام نتایج ابتدایی ولایت کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها، اعلام نتایج ابتدایی تمامی ولایات را کامل کرد. این کمیسیون اما تا کنون نتوانسته است نتایج نهایی تمامی ولایات را اعلام کند.