2vpo

سرور دانش: در صورتی که برداشت‌های افراط‌گرایانه‌ی طالبان تأیید شود،‌ صلح تأمین نمی‌شود

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌‎جمهوری گفته است در صورتی که برداشت‌های افراط‌گرایانه‌ی طالبان مورد تأیید قرار گیرد، نه تنها صلح تأمین نمی‌شود، بلکه جنگ دیگری آغاز خواهد شد.

آقای دانش امروز (شنبه، 20 دلو) در دیدار با کَرِن دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل گفته است: «از دید حکومت و مردم افغانستان اگر همان برداشت‌های افراط‌گرایانه‌ی طالبان لحاظ شود و مورد تأیید قرار گیرد، نه تنها صلح تأمین نمی‌گردد که با توجه به تجارب مردم از گذشته‌ی طالبان، جنگ دیگری شروع خواهد شد.»

او با اشاره به واکنش‌های مردم، نهادهای مدنی، رسانه‌ها و فعالان حقوق زن نسبت به نشست هفته‌ی گذشته در مسکو، گفته است که به نتیجه رسیدن تلاش‌های صلح فقط با محوریت دولت افغانستان و مذاکرات مستقیم گروه طالبان و حکومت امکان‌پذیر است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است در صورتی که محوریت دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح در نظر گرفته نشود، تطبیق و اجرایی شدن هرگونه توافق صلح با چالش روبرو خواهد شد.

در همین حال معاون سفیر امریکا نیز گفته است: «برای پروسه‌ی صلح باید میکانیزمی ساخته شود که حکومت افغانستان در قلب آن میکانیزم جا داده شود.»

انتخابات

آقای دانش در مورد طرح تعدیل قانون انتخابات نیز گفته است که در این طرح توافق تمامی طرف‌های دخیل در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به نشست مشورتی روز جمعه در مورد طرح تعدیل قانون انتخابات گفته است: «نسبت به بخش اعظم موضوعات مربوط به اصلاحات انتخاباتی و تعدیل قانون انتخابات تفاهم وجود داشت و در پیوند به سایر موضوعات اختلافی نیز در جلسات مشورتی که امروز و فردا با جوانب مختلف برگزار می‌شود، تصامیم لازم اتخاذ خواهد شد.»

کَرِن دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل نیز ابراز امیدواری کرده است که با تطبیق این اصلاحات، پروسه‌ی انتخابات به گونه‌ی شفاف و سراسری برگزار شود.

این در حالی است که «شورای تشریک مساعی» که از سوی شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد شده، گفته است که در طرح تعدیل قانون انتخابات که از سوی حکومت پیشنهاد شده است، هیچ یک از پیشنهادات این شورا در نظر گرفته نشده است.

در اعلامیه‌ی «شورای تشریک مساعی» که روز جمعه منتشر شده، همچنان گفته شده است که در طرح پیشنهادی حکومت استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی «خدشه‌دار» شده است.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.