ARG

نشست مشورتی در مورد طرح تعدیل قانون انتخابات برگزار شد

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری افغانستان از برگزاری نشست مشورتی در مورد طرح تعدیل، ایزاد و حذف برخی از مواد قانون انتخابات خبر داده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که این نشست امروز (جمعه، 19 دلو) به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در قصر چهارچنار ارگ برگزار شده و در آن شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، نمایندگان شماری از نامزدان و شماری از رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی نیز حضور داشته‌اند.

در اعلامیه به نقل از رییس‌جمهور اشرف غنی آمده است که به ضرورت تعدیل در قانون انتخابات، اجماع عمومی وجود دارد.

آقای غنی گفته است: «مسوده برای تعدیل قانون انتخابات آماده شده تا نظریات همه گرفته شود و بر اساس آن تعدیل در قانون عملی گردد.»

آقای دانش نیز گفته است که مسوده برای تعدیل قانون انتخابات یک طرح حکومتی نه، بلکه بیش از 20 جلسه در این مورد برگزار شده و پیشنهادات و مشوره‌ها در این خصوص در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلامیه‌ی ارگ یک کمیته‌ی فنی که در ترکیب آن نمایندگان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و نهادهای مرتبط به انتخابات شامل باشند، برای دو روز روی مسوده بحث کرده و آن را نهایی سازد.

در همین حال «شورای تشریک مساعی» که از سوی شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد شده، گفته است که در طرح تعدیل قانون انتخابات که از سوی حکومت پیشنهاد شده است، هیچ یک از پیشنهادات این شورا در نظر گرفته نشده است.

در اعلامیه‌ی «شورای تشریک مساعی» که امروز جمعه منتشر شده، آمده است: «با توجه به این‌که رهبری حکومت اکنون در نقش یک کاندید مطرح است، اصول اخلاقی٬ حقوقی و سیاسی ایجاب می‌کند که تصمیم‌گیری در پروس‍ه‌ی ملی انتخابات تنها متکی به رییس‌جمهور نبوده، بلکه هفده شریک دیگر او در این پروسه‌ی ملی نیز از طریق یک میکانیزم واضح و موثر مشورتی در تمام تصمیم‌گیری‌ها سهیم شوند.»

در اعلامیه‌ی این شورا همچنان گفته شده است که در طرح پیشنهادی حکومت استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی «خدشه‌دار» شده است.