Shahhussain

رییس‌جمهور: شرکت‌کنندگان نشست مسکو از افغانستان نمایندگی نمی‌توانند

اطلاعات روز: در حالی که هیأتی متشکل از شماری از رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی افغانستان روز سه‌شنبه (16 دلو) با نمایندگان طالبان در مسکو دیدار کردند، رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است کسانی که در نشست مسکو شرکت کرده‌اند، صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند از افغانستان نمایندگی کنند.

طالبان در روز اول نشست مسکو آغاز گفت‌وگوهای صلح را به خروج کامل نیروهای خارجی، حذف نام اعضای این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، آزادی زندانیان طالبان، پذیرش و گشایش دفتر رسمی طالبان، تغییر قانون اساسی و توقف تبلیغات علیه این گروه مشروط کردند.

نمایندگان احزاب و چهره‌های سیاسی نیز اصلاحات در نظام‌ کنونی را از نیازهای مهم کشور خواندند اما بر حفظ نظام جمهوری اسلامی و دست‌آوردهای هجده سال گذشته تأکید کردند.

در همین حال آقای غنی در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون طلوع‌نیوز گفته است: «همراه کی، چی را موافقه می‌کنند؟ قدرت اجرایی‌شان کجا است؟ صدها مجلس این گونه شود تا دولت افغانستان، شورای ملی افغانستان، نهادهای قانونی افغانستان روی آن صحه نگذارند، کاغذ است.»

آقای غنی همچنان گفته است که این افراد حق آزادی بیان و حق اظهار نظر دارند اما از افغانستان نمایندگی کرده نمی‌توانند.

در نشست مسکو حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و شماری دیگر از رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله یونس قانونی، محمد محقق، عطا محمد نور، محمد اسماعیل و… شرکت دارند. گروه طالبان نیز یک هیأت ده نفره به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی را به نمایندگی از این گروه به نشست مسکو فرستاده است.

از سوی هم رییس‌جمهور غنی در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع‌نیوز در مورد مذاکرات امریکا با طالبان گفته است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در خصوص مذاکراتش با طالبان با حکومت افغانستان مشورت می‌کند.

آقای غنی گفته است: «تمام مذاکره همراه ما شریک می‌شود، تمام مذاکره با ما عیار می‌شود و مذاکره قدم به قدم با مشورت و با طرح ما انشاالله به پیش می‌رود.»

او همچنان در مورد احتمال ایجاد حکومت موقت گفته است که در مذاکرات آقای خلیل‌زاد با طالبان طرح ایجاد حکومت موقت مطرح نشده است.