شش ماه پس از سقوط غزنی و وعده‌های ریاست‌جمهوری؛ «صرف سه ولسوالی امن داریم»

شش ماه پس از سقوط غزنی و وعده‌های ریاست‌جمهوری؛ «صرف سه ولسوالی امن داریم»

حدود شش ماه از سقوط بخش‌هایی از ولایت ناامن غزنی در جنوب کشور توسط طالبان می‌گذرد. محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری در پی این رویداد، به شهر غزنی رفت و در جمع بزرگان این ولایت گفت که نمی‌گذارد این رویداد دوباره اتفاق بیافتد. اکنون اما مقام‌های محلی می‌گویند که با تمامی تمهیدات و تلاش‌های دولت، صرف سه ولسوالی جاغوری، مالستان و ناهور در این ولایت امن است.

محمدعارف نوری، سخن‌گوی والی این ولایت می‌گوید که این سه ولسوالی نیز گاها از سوی مخالفان مسلح مستقر در ولسوالی‌های ناامن در هم‌جواری آن‌ها مورد تهدید امنیتی قرار می‌گیرند. به گفته‌ی او، سه ولسوالی خواجه‌عمری در ده کیلومتری شهر غزنی، اجرستان و ناوه از ولسوالی‌هایی است که به گونه‌ی کامل در کنترل گروه طالبان قرار دارد.

همچنان ولسوالی‌های خوگیانی، رشیدان، واغظ و زنه‌خان از ولسوالی‌هایی است که به دلیل تهدیدات گروه‌های مخالف مسلح دولت، مراکزشان به نقاط دیگری انتقال داده شده است، ولی صرفا نیروهای امنیتی در قسمت‌هایی از این ولسوالی حضور دارند. ولسوالی‌های اندر، دهیک و گیرو در این ولایت، زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد و سایر ولسوالی‌ها در این ولایت نیز، تحت تهدید متوسط امنیتی قرار دارد.

طالبان حدود شش ماه پیش (۱۹ اسد) از سه جهت بر شهر غزنی حمله کردند و برای چندین روز بخش‌های زیادی از این شهر را در کنترل داشتند. حدود دوماه پس از آن (۱۶ عقرب) گروه طالبان با حمله بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان قسمت‌هایی از این دو ولسوالی را نیز برای مدتی در کنترل خود در آوردند که صدها تن کشته و هزاران آواره بر جای گذاشت.

وعده‌های رییس‌جمهور برای غزنی و تحقق آن

رییس‌جمهور غنی حدود دو هفته پس از سقوط قسمت‌هایی از شهر غزنی (۵ میزان) به این ولایت رفت و در جمعی از باشندگان و مسئولان محلی شهر غزنی وعده داده بود که تا شش ماه در بخش‌های امنیتی و اداری در این ولایت اقدامات جدی روی‌دست می‌گیرد. آقای غنی ایجاد قرارگاه‌های امنیتی، پاسگاه‌های جدید پولیس و سه حوزه‌ی جدید امنیتی در شهر غزنی را از جمله‌ی اقدامات امنیتی و ارتقای این ولایت از درجه‌ دو به درجه‌ یک را از اقدامات اداری در این ولایت خوانده بود.

رییس‌جمهوری کشور همچنان گفته بود که عملیات پاک‌سازی و هوایی علیه دشمن در غزنی شروع خواهد شد و برای استفاده‌ی مؤثر از نیروهای امنیتی در این ولایت، فرماندهی واحد در غزنی ایجاد می‌شود و نیروها نیز تجهیز می‌شوند. اعمار شفاخانه‌ی غزنی، ایجاد یک باب لیسه‌ی تخنیکی در سال جاری در غزنی و برای سال آینده در هر ولسوالی و ساخت چندین بند آب از دیگر وعده‌های آقای غنی در غزنی بود.

او همچنان وعده داده‌ بود که پارك تعليمی در مرکز ولایت ايجاد می‌شود، برای مكتب‌ها و دانشگاه‌های خصوصی زمين داده و مسجد الجهاد غزنی از نو اعمار می‌شود.

رییس‌جمهور همچنان در دیدار با زنان غزنی گفته بود که زنان زندانی بعد از بررسی همه‌جانبه مورد عفو قرار خواهند گرفت. او در این زمینه به والی غزنی هدایت داد تا فهرستی از زنان زندانی را تهیه نماید تا فرمان عفو واجدین شرایط صادر گردد. وی همچنان خبر داد که به دلیل شرایط نامناسب زندان‌ها، شمار زندانیان زن در سراسر کشور کاهش می‌یابد.

اکنون سخن‌گوی والی غزنی می‌گوید که در بخش اقدامات امنیتی تمامی تشکیلات سه حوزه‌ی پولیس در شهر غزنی، منظور و تکمیل شده است. به گفته‌ی او، در تشکیل هر حوزه‌ی امنیتی صد نفر استخدام شده‌اند: «تشکیلات این حوزه‌ها تکمیل شده است. شهرداری در مربوطاتی که زمین داشت، در خدمت فرماندهی پولیس قرار داده است و در بعضی از جاهای دیگر که زمین نداشت، ما زمین را مطابق قانون استملاک کرده و بعد در اختیار فرماندهی پولیس قرار داده‌ایم. پرسونل و تجهیزات این پوسته‌ها تکمیل شده و آماده‌ی کار است.»

او افزود که از دیگر وعده‌های رییس‌جمهوری کشور در بخش امنیتی، ۴۰ عراده تانک زرهی تسلیم این ولایت شده و بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای امنیتی نیز در بخش ارتش ملی به تشکیلات کمبود این ولایت افزوده شده‌اند که این سربازان به گونه‌ی استثنایی پس از فراغت، به غزنی اعزام شده‌اند. به گفته‌ی آقای نوری، پس از سفر آقای غنی به غزنی منظوری سه «تولی» ارتش منطقوی این ولایت به ۹ تولی افزایش یافته است. هم‌اکنون بیش از ۶۰ فی‌صد این سربازان، مصروف آموزش در ولایت‌های غزنی، پکتیا، کابل و هلمند اند.

در مورد اقدام در بخش ارتقای ادارات ملکی این ولایت، عارف نوری می‌گوید که هم‌اکنون تشکیلاتی که برای ولایت درجه‌اول در غزنی نیاز بود، منظور شده و برخی از ادارات تشکیلاتش به اعلان رفته است. او افزود که بست‌های شماری از ادارات به زودی از سوی اداره‌ی مستقل اصلاحات اداری، به رقابت گذاشته می‌شود.

سخن‌گوی والی غزنی همچنان می‌گوید که کار برخی پروژه‌ها از جمله کار مسجد جامع‌الجهاد و تعمیر شفاخانه‌ی ولایتی غزنی، به دلیل سرما تعطیل شده و شماری از پروژه‌ها که شامل کار چندین بند آب و تعمیر بالاحصار غزنی می‌شد، بودجه‌ی آن‌ها منظور شده و کارش به زودی آغاز می‌شود.

با این حال اما، نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی می‌گوید که وعده‌های ریاست‌جمهوری کشور برای غزنی به گونه‌ی کامل عملی نشده است: «متأسفانه این وعده‌ها آن طوری که به مسئولان محلی غزنی و ارگان مربوطه هدایت داده شده بود، عملی نشده است. تعداد بسیار محدودی از پاسگاه‌هایی که در چهار اطراف غزنی افراز شد، توانایی تأمین امنیت غزنی را ندارد و رییس‌جمهور برای غزنی وعده داده بود که در ظرف شش ماه تمام پلان امنیتی، حداقل تأمین امنیت خود شهر غزنی و اکثر ولسوالی‌های غزنی تکمیل شود که متأسفانه تا هنوز هم اکثر ولسوالی‌های غزنی در خطر سقوط توسط طالبان قرار دارد و تا هنوز برای بازپس‌گیری آن‌ها کدام کاری صورت نگرفته است.»

همچنان در مورد ایجاد سه حوزه‌ی امنیتی و برخورداری غزنی از امکانات ولایت‌های درجه‌یک رییس شورای ولایتی غزنی می‌گوید که این وعده‌های رییس‌جمهوری کشور صرفا بر «روی کاغذها» تطبیق شده است، ولی در عمل نه این سه حوزه‌ی پولیس در شهر غزنی ایجاد شده است و نه غزنی از امکانات ولایت‌های درجه‌یک برخوردار می‌باشد.

وضعیت امنیتی در غزنی

در تازه‌ترین درگیری در مرکز شهر غزنی میان نیروهای امنیتی و طالبان، بامداد دیروز (دوشنبه، ۱۵ دلو) در منطقه‌ی «قلعه‌ی جوز»، از مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی شهر غزنی، یک سرباز امنیتی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده است. همچنان در این درگیری حدود پنج تن از جنگ‌جویان طالبان نیز کشته شده‌اند. شهر غزنی همواره شاهد چنین رویدادهایی می‌باشد.

نصیراحمد فقیری می‌گوید که دو شب قبل نیز شهر غزنی شاهد یک درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان بود: «اگر وضعیت همین‌گونه برای سال آینده ادامه یابد و تدبیری خوبتر و مناسبتری برای تأمین امنیت غزنی گرفته نشود، ما شاهد جنگ‌های بیشتری خواهیم بود.» آقای فقیری می‌افزاید که اکثر ولسوالی‌های این ولایت در معرض سقوط توسط گروه‌های مخالف دولت قرار دارد و راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان به دلیل کمبود نیرو، تجهیزات ناکافی و عدم تدبیر امنیتی مسئولان محلی نیز مسدود می‌باشد.

عارف نوری با پذیرش کمبود نیرو و تجهیزات امنیتی در این ولایت می‌گوید که تجمع گروه طالبان بر این مسیرها، سه بار در مربوطات «مشکی» ولسوالی قره‌باغ و یک بار هم در مربوطات «زردآلو» ‌ی این ولسوالی و دو بار هم در مسیر ولسوالی خوگیانی هدف حمله‌ی هوایی نیروهای امنیتی قرار گرفته است: «مخالفان مسلح در این مسیرها حضور دوام‌دار ندارند که ما آن را هدف حمله‌ی هوایی قرار دهیم. آنان نیم ساعت در یک جای می‌مانند و بعد از آن برای چند ساعت ناپدید شده و در قسمت‌های دیگری ظاهر می‌شوند. ما متأسفانه به حد کافی امکانات هوایی نداریم که به گونه‌ی دایمی در فضای غزنی باشد. از سوی دیگر، این مسیرها خیلی دور است و برای ما مشکل است که اقدامات زمینی کنیم.»

سخن‌گوی والی غزنی می‌افزاید که آنان برای امن‌سازی این مسیرها در تلاش راه‌اندازی عملیات پاک‌سازی و ایجاد تحکیمات امنیتی می‌باشند. به گفته‌ی او، تشکیلات نیروهای امنیتی در این ولایت تا کنون به اندازه‌ای نیست که بتوانند در این مسیرها عملیات راه‌اندازی کنند.

راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان در «دره‌ی قیاغ» از مربوطات ولسوالی جغتو، دشت ولسوالی قره‌باغ، «تنگی اوتله» ی ولسوالی گیلان و مربوطات ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل مسدود است. گروه طالبان حدود دو ماه پیش (یک‌شنبه، ۱۸ قوس) این مسیرها را پس از آن بست که نیروهای دولتی این گروه را از ولسوالی‌های جاغوری و مالستان عقب زدند. اکنون عابران از مسیر طولانی جاغوری ـ ناهور ـ بهسود ـ کابل با هزینه‌ی دوچند رفت و آمد می‌کنند. برای بازکردن این راه‌های مواصلاتی تا کنون اقدامی از جانب دولت صورت نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *