نشست مسکو؛ مخالفت حکومت و موافقت احزاب

نشست مسکو؛ مخالفت حکومت و موافقت احزاب

یک روز به نشست دو روزه‌ای مانده که قرار است عباس ستانکزی، رییس هیات گفت‌وگوکننده‌ی طالبان از احزاب و چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو میزبانی کند. حکومت افغانستان اعلام کرده که این نشست هیچ کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند. نزدیکان رییس‌جمهوری و از جمله فاضل فضلی، مشاور ارشد آقای غنی گفته کسانی که قرار است در نشست مسکو اشتراک کنند، به‌دلیل «دور ماندن از حاکمیت و اختلافی که نسبت به دولت‌مردان کنونی دارند، حاضرند از تمام ارزش‌ها و اصول عبور کرده و تا نابودی آن به پیش بروند». اما رهبران جهادی، سران احزاب، جریان‌ها و چهره‌های سیاسی با نشر اعلامیه‌ای، نشست مسکو را اولین گام برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در روند صلح دانسته و گفته‌اند که در این نشست بر «نظام جمهوری اسلامی، حکومت مرکزی قوی و مردم‌سالار، وحدت ملی و عدالت اجتماعی، حقوق زنان، حقوق و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان» تاکید می‌کنند.

نشست دو روزه‌ی مسکو روز سه‌شنبه (16 دلو) میان نمایندگان گروه طالبان و سران احزاب و جریان‌های سیاسی کشور در مورد صلح افغانستان برگزار می‌شود.

روسیه از محمداسماعیل خان،‌ عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی، عطامحمد نور، رییس اجرایی این حزب، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و شماری دیگر از رهبران سیاسی برای شرکت در نشست مسکو دعوت کرده است.

از حکومت افغانستان به‌دلیل حصول اطمینان از حضور نمایندگان گروه طالبان در این نشست، دعوت نشده است.

یک هیأت متشکل از چهره‌های سیاسی، نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان قرار است برای شرکت در نشست مسکو به روسیه برود.

در اعلامیه‌ی این هیأت که از آدرس دفتر مطبوعاتی حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور منتشر شده،‌ از حکومت افغانستان نیز خواسته شده است که «با مشارکت نمایندگان با صلاحیت خود نقش سازنده‌ی‌شان را برای رسیدن به صلح پایدار و سراسری در کشور ادا نماید».

در اعلامیه گفته شده است که این هیأت نشست مسکو را یک فرصت مهم برای آغاز گفت‌‎وگوهای بین‌الافغانی دانسته و امیدوار است که این نشست دست‌آوردهای مثبت در این زمینه داشته باشد.

هدف اصلی هیأت اشتراک کننده در نشست مسکو، «آغاز روند گفت‌وگوهای همه‌شمول بین‌الافغانی» دانسته شده است. در اعلامیه‌ی این هیأت همچنان آمده است که دفاع از دست‌‎آوردها و حفظ نظام، موسسات ملی و نهادهای دفاعی و امنیتی موقف اساسی این هیأت است.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «این نشست که در حقیقت اولین گام برای آغاز پروسه‌ی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در روند صلح می‌باشد، حایز اهمیت خاص بوده و از آن به گرمی استقبال می‌کنیم. از آن‌جایی‌که مردم افغانستان بی‌صبرانه منتظر پیشرفت‌های ملموس در گفت‌وگوهای صلح هستند٬ هیأت ما با احساس عمیق از رسالت تاریخی خود در این گفت‌وگوهای با اهمیت شرکت می‌کند.»

بر اساس اعلامیه، هیأت اشتراک کننده قرار است در این نشست روی اصول و ارزش‌های کلی از جمله حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی، پیروی از ارزش‌های اسلامی و ملی، حفظ حکومت مرکزی قوی و مردم‌سالار، تحکیم وحدت ملی و تأمین عدالت اجتماعی و همچنان بی‌طرفی افغانستان در منازعات منطقه‌ای و جهانی تأکید کند.

از سویی هم قرار است این هیأت در نشست مسکو در مورد آتش‌بس همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، تداوم مذاکرات بین‌الافغانی برای پایان دادن به جنگ افغانستان، تهدید نشدن کشورهای دیگر از خاک افغانستان، اطمینان از تأمین حقوق زنان در بخش‌های مختلف، حقوق و آزادی‌های اساسی مردم و اطمینان از تأمین صلح در کشور نیز تاکید کند.

واکنش‌ها

حکومت افغانستان در واکنش به برگزاری نشست مسکو و شرکت سران احزاب سیاسی افغانستان در این نشست گفته است که این نشست هیچ کمکی به روند صلح افغانستان نمی‌کند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی افغانستان روز جمعه (12 دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که کابل ضرورت برگزاری چنین نشستی را احساس نکرده و در آن شرکت نمی‌کند.

آقای احمدی گفته بود: «اگر روسیه واقعا می‌خواهد به صلح افغانستان کمک کند، می‌تواند زمینه‌ی گفت‌وگوهای رودررو میان ما و طالبان را فراهم کند.»

شورای عالی صلح نیز اعلام کرده است که در نشست مسکو از این شورا دعوت نشده و در این نشست شرکت نمی‌کند.

سید احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح روز (یک‌شنبه، 14 دلو) در یک پیام ویدیویی گفته است: «از آدرس شورای عالی صلح هیچ کسی به این نشست شرکت نمی‌کند و موضع شورای عالی صلح پس از اعلام نتایج آن به مردم و رسانه‌ها اعلام می‌شود.»

سید احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح

از سویی هم رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز در یک پیام توییتری گفته است که نشست مسکو به میزبانی عباس استانکزی، کسی که انحلال نیروهای امنیتی افغان را در سر دارد برگزار خواهد شد. آقای نبیل در ادامه گفته است که زمان آن فرا رسیده تا سران مجاهدین پس از این داکتر نجیب را «شهید» خطاب کنند.

در این پیام توییتری آمده است: «كنفرانس مسكو به ميزبانى ملاعباس ستانکزی (همان كه انحلال‌ نیروهای امنیتی افغان را در سر دارد) به نمايندگى طالبان و روس‌ها و مهمان شدن سران مجاهدين معمای سال ۲۰۱۹. حال زمان آن فرا رسيده است تا سران مجاهدين جسارت كنند و بعد از اين داكتر نجيب‌ را «شهيد داكتر نجيب‌الله» خطاب كنند.»

فاضل فضلی، مشاور ارشد رییس‌جمهور غنی نیز گفته است کسانی که قرار است در نشست مسکو شرکت کنند، به‌دلیل دور ماندن از حاکمیت و اختلافی که نسبت به دولت‌مردان کنونی دارند، حاضرند از تمام ارزش‌ها و اصول عبور کرده و تا نابودی آن به پیش بروند. آقای فضلی در صفحه‌ی رسمی توییتر خود نوشته است: «با تأسف بايد گفت كه برخى از شخصیت‌های سیاسی افغانستان که ظاهرا اساس‌گزاران اصل انتقال دموكراتيك قدرت و نظام موجود محسوب می‌گردند، به علت دور ماندن از حاكميت و اختلافى که نسبت به دولت مردان فعلی دارند، حاضر‌اند حتى از تمام این ارزش‌ها و اصول عبور نموده و تا نابودی آن به پیش بروند.»

او در ادامه گفته است که این افراد برای از بین بردن ارزش‌های ملی و همه‌شمول از جمله نظام سیاسی موجود، حاکمیت ملی، ارتش ملی، حقوق اساسی شهروندان کشور و… را با بیگانگان معامله کنند.

در همین حال محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیز گفته است که او و شماری از رهبران کشور در نشست مسکو شرکت کرده و از ارزش‌های قانون اساسی افغانستان دفاع خواهند کرد.

محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری 1398

آقای اتمر روز (یک‌شنبه، 14 دلو) در یک پیام توییتری گفته است: «ما با جمعی از رهبران کشور در نشست مسکو اشتراک می‌کنیم و آن‌را قدم مهمی در راستای آغاز مذاکرات همه‌شمول بین‌الافغانی می‌دانیم. ما در مسکو از نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌های قانون اساسی و سلامت نهادهای ما به مثابه دست‌آوردها و میراث‌هایی که همه شریک آن هستیم، دفاع خواهیم کرد.»

عطامحمد نور، عضو شورای رهبری حزب جمعیت نیز از شرکت‌اش در این نشست خبر داده و آن را تلاشی در راستای مذاکرات همه‌شمول بین‌الافغانی دانسته است. آقای نور گفته است که آن‌ها در این نشست ضمن حمایت و دفاع از منافع ملی و ارزش‌های ملی در تقویت صلح پایدار، از تلاش‌های امریکا و کشورهای ذی‌دخل در روند صلح افغانستان حمایت خواهند کرد.

نشست مسکو در حالی برگزار می‌شود که طالبان از گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان سر باز زده است. این گروه در نشست شش روزه‌اش با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته بود که از نظر آنان حکومت افغانستان نامشروع است و با آن مذاکره نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *