طالبان: حکومتی که برایند انتخابات سال آینده باشد، نامشروع است

اطلاعات روز: شیرمحمد عباس استانکزی، رییس پیشین دفتر طالبان در قطر می‌گوید که انتخابات افغانستان شفاف نیست و حکومتی که در نتیجه‌ی این انتخابات به میان آید، از دید گروه طالبان نامشروع می‌باشد.

این عضو گروه طالبان در یک مصاحبه‌ی ویدیویی گفته است که انتخابات افغانستان به دلایل برگزاری‌اش «در سایه‌ی اشغال» و «عدم استقلالیت حکومت وحدت ملی»، از سوی این گروه مشروعیت ندارد.

او افزوده است: «انتخاباتی که ده فیصد مردم هم در آن شرکت نمی‌کند، چگونه انتخابات است و چطور از مردم افغانستان نمایندگی کرده می‌تواند؟»

هم‌چنان عباس استانکزی در قسمتی از صحبت‌هایش می‌گوید که طالبان در گفت‌وگوهای صلح با محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور به دلیل عدم استقلالیت او صحبت نخواهند کرد.

او گفته است: «حرف‌هایی که اشرف غنی می‌گوید، مستقلانه نیست. من اکنون نمی‌فهمم که گفته‌های غنی این‌که بگوید، آمریکایی‌ها را بیرون می‌کنیم یا نگه می‌داریم، از خودش است یا حرف‌های دیکته‌شده‌ی امریکا می‌باشد.»

به گفته‌ی این عضو طالبان، رییس‌جمهور غنی اختیار و قدرت خروج این نیروها از افغانستان و یا ماندن آن‌ها در افغانستان را ندارد. او افزوده که این تصمیم به امریکایی‌ها بر می‌گردد و تصمیم امریکایی‌ها هم به جنگ طالبان در افغانستان وابستگی دارد.

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره از طالبان خواسته است که با دولت افغانستان به گونه‌ی مستقیم وارد مذاکره شوند، ولی این خواست از سوی این گروه رد شده است.

آقای غنی نیز دو روز پیش (دوشنبه، ۸ دلو) در یک پیام ویدیویی گفته بود که گروه طالبان پلان‌های شوم بیگانگان را کنار گذاشته و اراده‌ی افغانی خود را تمثیل کند، به خواست افغان‌ها لبیک گفته و مذاکرات با دولت را جدی بگیرد.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود که طالبان دو انتخاب دارند: «یا با مردم افغانستان یکجا می‌شوند و یا هم وسیله‌ی تطبیق اهداف بیگانگان می‌شوند.»

رییس‌جمهور غنی افزوده بود که برای تأمین صلح اراده‌ی جدی دارد و در مذاکرات صلح، ارزش‌هایی چون وحدت ملی،‌ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و کارا و همچنان حقوق اساسی شهروندان کشور غیر قابل بحث است و در مورد آن گفت‌وگو نخواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *