اشرف غنی به طالبان: پلان بیگانگان را کنار گذاشته با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنید

اطلاعات روز: اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان دو روز پس از پایان چهارمین دور مذاکرات نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر، در یک پیام ویدیویی گفته است که طالبان به‌جای تطبیق پلان بیگانه‌ها،‌ با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.

آقای غنی امروز (دوشنبه، 8 دلو) در این پیام ویدیویی گفته است که گروه طالبان پلان‌های شوم بیگانگان را کنار گذاشته و اراده‌ی افغانی خود را تمثیل کند، به خواست افغان‌ها لبیک گفته و مذاکرات با دولت را جدی بیگرد.

به گفته‌ی او طالبان دو انتخاب دارند؛ یا با مردم افغانستان یکجا می‌شوند و یا هم وسیله‌ی تطبیق اهداف بیگانگان می‌شوند.

رییس‌جمهور اشرف غنی افزود که برای تأمین صلح اراده‌ی جدی دارد و در مذاکرات صلح ارزش‌هایی چون وحدت ملی،‌ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و کارا و همچنان حقوق اساسی شهروندان کشور غیر قابل بحث است و در مورد آن گفت‌وگو نخواهد شد.

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان نباید تجربه‌ی تلخ گذشته را تکرار کند. او گفت که صلح باید به‌زودی، به سرعت و با تدبیر تأمین شود زیرا به گفته‌ی او، تجربه‌ی تلخ دوران داکتر نجیب‌الله که سازمان ملل برای او وعده‌ی صلح داده بود اما او را فریب داد، نباید دوباره تکرار شود.

رییس‌جمهور غنی گفت: «تلاش‌های امریکا بخشی از برنامه‌ی صلح ما است که مالکیت آن زیر چتر جمهوری اسلامی افغانستان است. ما صلح را زود می‌خواهیم، به سرعت صلح می‌خواهیم و به تدبیر صلح می‌خواهیم. تدبیر به‌خاطری مهم است که باز هم تجربه‌ی گذشته تکرار نشود.»

آقای غنی علاوه کرد که او از نقش فعلی منطقه و جهان و نیز از خطرها و تهدیدات احتمالی پس از موافقه‌ی صلح آگاهی دارد. به گفته‌ی او قربانیان اصلی جنگ جاری در افغانستان، افغان‌ها اند و ابتکار صلح نیز باید به دست مردم افغانستان باشد.

رییس‌جمهور غنی در بخشی از سخنانش گفت: «حضور نیروهای خارجی بر بنیاد یک توافق دوطرفه است، هیچ افغان نمی‌خواهد که نیروهای خارجی برای طولانی مدت در خاک آنان بمانند. حضور کنونی براساس یک ضرورت است و روی این ضرورت همیشه توجه شده است و می‌شود که شمار نیروهای خارجی باید چقدر باشد و ما تلاش می‌کنیم که شمار نیروهای خارجی را براساس یک طرح منظم به صفر برسانیم.»

خواست رییس‌جمهور غنی از طالبان برای جدی گرفتن مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان در حالی مطرح شده است که موقف گروه طالبان در باره مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان تا کنون تغییری نکرده است.

از سویی هم چهارمین دور گفت‌وگوهای نمایندگان امریکا و طالبان در قطر روز شنبه هفته‌ی جاری پایان یافت. این مذاکرات شش روز ادامه یافت.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا ناوقت روز یک‌شنبه (7 دلو) به کابل آمده و در دیدار با رییس‌جمهور غنی گفته است که در مذاکرات قطر روی خروج نیروهای خارجی نیز بحث شده اما هیچ فیصله‌ای در این زمینه نشده است.

به تازگی سخن‌گوی ارتش پاکستان نیز گفته است که گروه طالبان را پاکستان به میز مذاکره آورده است.

آصف غفور، سخن‌گوی ارتش پاکستان در مصاحبه با عرب نیوز گفته است: «طالبان، پاکستان را در روند صلح طرد نمی‌کنند. ما تسهیل کننده‌ایم. ما با کشاندن طالبان به میز مذاکرات، کار خود را انجام دادیم. بحث ها و چگونگی پیشرفت این روند به انکشافات هرنشست ارتباط خواهد داشت.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *