ARG

خلیل‌زاد به غنی: طرح بحث «حکومت موقت» از صلاحیت‌های من نیست

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان ناوقت روز یک‌شنبه (7 دلو) به کابل آمده و در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که در مذاکرات او با طالبان در قطر، بحث حکومت موقت مطرح نشده است.

در این دیدار که در ارگ ریاست‌جمهوری انجام شده، آقای خلیل‌‎زاد در مورد گفت‌وگوهای شش روزه‌اش با نمایندگان گروه طالبان در قطر، به رییس‌جمهور اشرف غنی گزارش داده است.

او گفته است که گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در مورد مطرح شدن حکومت موقت در گفت‌وگوهای او با نمایندگان طالبان در قطر درست نیست و در مورد ساختار نظام آینده‌ی افغانستان هیچ‌گونه بحث و گفت‌وگویی با طالبان نداشته است.

خلیل‌زاد افزوده است: «موضوع حکومت موقت کاملن نادرست است و این موضوع در مذاکرات هیچ مطرح نشده است. این از مسئولیت و صلاحیت من نیست، موضوع صلاحیت من این است که تنها مذاکرات بین‌الافغانی را زمینه‌سازی کنم.»

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای خلیل‌زاد آمده است که در چهارمین دور مذاکرات او با طالبان در قطر در مورد آتش‌بس نیز بحث شده اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمنیه صورت نگرفته است. به گفته‌ی او،‌ تأکید امریکا در این مذاکرات این بوده است که تنها راه رسیدن به صلح، مذاکرات بین‌الافغانی است.

نماینده ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در ادامه گفته است که طالبان بحث خروج نیروهای خارجی از افغانستان را نیز مطرح کرده اما امریکایی‌ها تا کنون همرای آن‌ها به هیچ فیصله‌ای نرسیده است.

آقای خلیل‌زاد گفته است: «اگر در باره‌ی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمیم گرفته شود، این تصمیم در زمان معیین و در هم‌صدایی با دولت افغانستان پس از بحث‌های تفصیلی گرفته می‌شود.»

او در مورد این که آیا طالبان در مورد مذاکرات بین‌الافغانی تصمیم گرفته است یا نه، گفته است که برای تعقیب این موضوع دوباره با نمایندگان این گروه دیدار می‌کند.

در همین حال رییس‌جمهور اشرف غنی از خلیل‌زاد بابت شریک کردن جزئیات گزارش دیدارش با طالبان، تشکری کرده و تلاش‌های ایالات متحده‌ی امریکا برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را نیز ستایش کرده است.

گفتنی است که چهارمین دور گفت‌وگوهای نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر روز شنبه هفته‌ی جاری پایان یافت. این مذاکرات شش روز به طول انجامید. خلیل‌زاد گفته است که در این دور مذاکرات پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته اما دو طرف به هیچ توافقی دست نیافته‌اند.