رییس اجراییه: پناه‌گاه‌های طالبان در خاک پاکستان مانع اصلی صلح در افغانستان است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که پناه‌گاه‌های طالبان در خاک پاکستان یکی از عمده‌ترین موانع برای دست یافتن به صلح در افغانستان است.

آقای عبدالله امروز (سه‌شنبه، 2 دلو) در نشست «صلح و آشتی در جهان چند قطبی» در سویس همچنان گفته است که در حال حاضر برخی از کشورها از جمله پاکستان، ایران، روسیه و ایالات متحده‌ی امریکا سیاست متفاوتی را در منطقه دنبال می‌کند.

او در این نشست همچنان گفته است: «تقویت طالبان در افغانستان به ضرر روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است اما به رغم این واقعیت برخی از کشورها به دلیل مخالفت با سیاست‌های ایالات متحده در زمینه طور دیگری رفتار می‌کنند.»

رییس اجرایی کشور در بخشی از سخنانش گفت که طالبان به مردم‌سالاری و ارزش‌های دموکراتیک باور ندارند و اهداف خود را که «برقراری امارت از طریق بیعت و اطاعت مطلق از امیر» است، از طریق خشونت و توسل به اعمال دهشت‌افگنانه دنبال می‌کنند.

آقای عبدالله افزوده است که صلح خواست تمام شهروندان و حکومت افغانستان است و «ما برای رسیدن به صلح به شرط حفظ دست‌آوردهای سالیان اخیر متعهد و پابندیم.»

او به همکاری مشترک میان کشورهای منطقه و جهان برای دست‌یافتن به صلح تأکید کرده و گفته است که سیاست‌های متناقض در عرصه‌ی صلح و آشتی نه تنها به دست یافتن به صلح کمک نمی‌کند، بلکه زمینه‌ی فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن را نیز فراهم می‌کند.

گفتنی است که آقای عبدالله صبح امروز سه‌شنبه برای شرکت در اجلاس مجمع اقتصادی جهان، به شهر داووس سویس رفته است.