صیاد به نامزدان معترض: به جای تظاهرات به کمیسیون شکایات انتخاباتی مراجعه کنید

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به اعتراض شماری از نامزدان معترض در کابل،‌ می‌گوید که این نامزدان خواسته‌های‌شان را از طریق درج شکایت در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی مطرح کنند.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز (سه‌شنبه، 2 دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت که نامزدان معترض شکایات‌شان را از طریق مظاهره نه، بکله از طریق درج شکایت در کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح کنند.

آقای صیاد اعتراضات اخیر نامزدان در کابل را غیرقانونی خوانده و گفت که این معترضان در صورتی که دلایل، اسناد و مدارک داشته باشند، آن‌ها را به ارگان‌های عدلی و قضایی شریک کنند.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات از آرای مردم افغانستان دفاع می‌کند و کمیسیون شکایات انتخاباتی مکلف است که به شکایات و اعتراض نامزدان معترض رسیدگی کند.

به گفته‌ی او، کمیسیون مستقل انتخابات هم مصمم به مجازات قانونی افرادی است که در فساد دست دارند.

این در حالی است که نامزدان معترض حوزه‌ی انتخاباتی ولایت کابل از صبح امروز (سه‌شنبه، ۲ دلو) چهار دروازه‌ی ورودی شهر کابل را به روی ترافیک مسدود کرده اند.

این معترضان مدعی‌اند که شماری از مسئولان و کارمندان این کمیسیون در نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات پارلمانی کشور، دست‌کاری کرده و خواستار ابطال این آرا می‌باشند.

اصلاحات در کمیسیون انتخابات

عبدالبدیع صیاد در این نشست خبری هم‌چنان گفت که کمیسیون انتخابات ۱۲۰ بست کاری در دفاتر مرکزی و ولایتی‌اش را به اعلان سپرده است.

آقای صیاد گفت: «این اصلاحات، یک اصلاحات درونی در کمیسیون می‌باشد تا ما بتوانیم انتخابات شورای ولایتی و ریاست‌جمهوری سال آینده را موفقانه برگزار کنیم.»

او از حکومت وحدت ملی خواست که در تطبیق این اصلاحات، کمیسیون انتخابات را همکاری و تغییرات اصلاحی را مطابق خواست این کمیسیون، اعمال کند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «منظور از اصلاحات این نیست که فقط چهره‌ها تغییر کند، بلکه خواست ما این است که تمام جهات شرکاری انتخاباتی ما، ادرات ذی‌ربط در تغیر سیستم و ساختار و در تشکیلات کمیسیون است تا کمیسیون بتواند بر پای خود ایستاد شود.»