معاون رییس‌جمهور: دانشجویان با نفرت قومی و زبانی مبارزه کنند

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور امروز (سه‌شنبه، ۲ دلو) در دانشگاه کابل گفت که از مسئولیت‌های دانشجویان مبارزه با افراط‌گرایی است و با آن باید مبارزه کنند.

آقای دانش که در یک محفل فراغت دانشجویان این دانشگاه صحبت می‌کرد، افزود که افراطیت دینی، مذهبی و افراطیت سیاسی «چپ افراطی و یا راست افراطی» عمده‌ترین عامل «تباهی» کشور در ۴۰ سال گذشته بوده است.

او نفرت قومی و زبانی را از دیگر عامل وضعیت کشور خواند و گفت: «دانشجویان در دانشگاه باید تلاش  ورزند که وحدت ملی را حفظ و با نفرت قومی و زبانی مبارزه کنند.»

به گفته‌ی معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور، افغانستان با شکاف و گسست‌های سیاسی و اجتماعی رو‌به‌رو است و وزارت تحصیلات عالی برای محو این شکاف‌ها، باید پالیسی، قوانین و استراتیژی مدرن و مؤثر وضع کند. او گفت استادان در کنار علم، اخلاق، انسانیت و خلاقیت علمی را به دانشجویان بیاموزانند.

به گفته‌ی او، رهبری مدبرانه‌ی وزارت تحصیلات عالی، خلاقیت آموزگاران و دانش‌آموزی مسوولانه‌ی دانشجویان تنها راهی است که با آن نهادهای تحصیلی می‌توانند، دانشجویان مسئول و وطن‌دوست تربیت کنند.

از سویی هم، نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی کشور نیز در این محفل گفت که این کمیسیون مسئولیت دارد تا زمینه‌‌های کاری را برای نسل آینده فراهم کند و به همین دلیل سالانه زمینه‌ی رقابت سالم برای حدود ۱۰ هزار بست دولتی را فراهم می‌کند.

این در حالی است که هم‌اکنون حدود ۱.۹ میلیون شهروند واجد شرایط کار در کشور،‌ بی‌کارند.

بر اساس آماری که وزارت اقتصاد کشور اریه کرده است، حدود یک میلیون این افراد باسوادند و دولت افغانستان صرفا ۴۲۴ هزار کارمند در چوکات خدمات ملکی خود دارد.