طالبان از آغاز دور تازه‌ی مذاکرات با امریکا در قطر خبر داد

اطلاعات روز: گروه طالبان از آغاز دور تازه‌ی مذاکره با نمایندگان امریکا در دوحه خبر داده و گفته است که نمایندگان طالبان و امریکا روز دوشنبه (1 دلو) در دوحه نشست داشته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخن‌گوی طالبان می‌خواند در اعلامیه‌ای گفته است که نشست روز سه‌شنبه (2 دلو) نیز ادامه پیدا می‌کند. او گفته است که امریکایی‌ها با پذیرفتن آجندایی که «اشغال افغانستان به پایان خواهد رسید» به مذاکره حاضر شده‌اند.

دور تازه‌ی مذاکرات نمایندگان طالبان و امریکا پس از آن برگزار شده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به تازگی از سفر به پاکستان برگشته است.

روز جمعه‌ی هفته گذشته رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده بودند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های پاکستانی، از اسلام‌آباد خواسته است تا دور تازه‌ی گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان را میزبانی کند.

یک روز پس از آن ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته بود که این گروه با نمایندگان امریکا در اسلام‌آباد مذاکره نخواهد کرد.

طالبان پیش از این به امریکا هشدار داده بود در صورتی که امریکا از آجندای اصلی مذاکرات دور شده و موضوعات تازه‌ای به خواست خود را مطرح کند، این گروه روند گفت‌وگوهای صلح را به تعویق خواهد انداخت.

زلمی خلیل‌زاد نیز گفته بود که اگر طالبان می‌خواهند گفت‌وگو کنند ایالات متحده می‌تواند با آنان گفت‌وگو کند ولی اگر طالبان می‌خواهند بجنگند، ایالت متحده در کنار نیروهای امنیتی افغان می‌ایستد و با آنان خواهد جنگید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *