دادگاه ثواب‌الدین مخکش را به دو سال «حبس تعلیقی» محکوم کرد

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور اعلام کرد که ثواب‌الدین مخکش، معاون پیشین ریاست نظارت و ارزیابی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری به اتهام نقض «تساوی مذهبی و قومی» به دو سال «حبس تعلیقی» محکوم شده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل امروز (دوشنبه، 1 دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که دوسیه‌ی آقای مخکش سال گذشته به دادستانی کل راجع شده بود که پس از بررسی و تحقیقات همه‌جانبه، به دادگاه فرستاده شد.

آقای رسولی گفت که دادگاه اول مخکش را برائت داد اما چون دادستان‌ها دلایل کافی علیه او داشتند، دوسیه به دادگاه دوم فرستاده شد که در نتیجه دادگاه دوم او را به دو سال «حبس تعلیقی» محکوم کرد.

او گفت این حکم که به تاریخ 20 جوزای سال جاری از سوی دادگاه صادر شده، قطعی و نهایی است.

سخن‌گوی دادستانی کل تأکید کرد که نخستین بار است که یک قضیه به‌عنوان نقض «تساوی مذهبی و قومی» و یا مسأله‌ی تبعیض‌آمیز از سوی نهادهای عدلی و قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آقای رسولی در عین حال گفت که دادستانی کل متعهد به تطبیق قانون است و این اداره در حد توان قضیه را پی‌گیری و به دادگاه فرستاده است، این که دادگاه در زمینه چه تصمیم می‌گیرد، جزئی از صلاحیت‌های دادگاه است.

ثواب‌الدین مخکش در حالی به دو سال «حبس تعلیقی» محکوم شده است که به تاریخ 25 سنبله سال 1396 روزنامه اطلاعات روز در گزارشی، از یک طرح راهنمایی 12 ماده‌یی حاوی محتوای قوم‌گرایانه در اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری پرده برداشت که نشان می‌داد افرادی در پی حذف اقوام غیرپشتون از اداره‌ی امور هستند و تلاش می‌کنند به‌جای آن‌ها افرادی از قوم پشتون را در این اداره جابه‌جا کنند.

به دنبال آن، به تاریخ 18 عقرب 1396 دادستانی کل اعلام کرد که پرونده‌ی «رهنمود قوم‌گرایانه در اداره‌ی امور» پس از تحقیق و بررسی به دادگاه فرستاده شده است.