GMIC

وزارت کار: 59 پروژه و برنامه‌ی اشتغال‌زا تشخیص شده است

اطلاعات روز: وزارت کار و امور اجتماعی کشور اعلام کرد که در «کنفرانس ملی کار» 59 پروژه و برنامه‌ی ملی که با عملی شدن آن کار ایجاد می‌شود، تشخیص شده است.

فیض‌الله ذکی، وزیر کار و امور اجتماعی امروز (دوشنبه، 1 دلو) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: «کنفرانس ملی کار 59 پروژه و برنامه‌ی ملی را تشخیص کرد که با عملی شدن آن‌ها اشتغال‌زایی می‌شود.»

آقای ذکی همچنان گفت که در نتیجه‌ی تصمیم‌های «کنفرانس ملی کار» 35 تفاهم‌نامه میان سکتور تقاضا و عرضه به امضا رسیده و برنامه‌ی کشوری کار شایسته، پالیسی ملی کار، استراتیژی ملی اعزام کارگر و استراتیژی منع کار کودکان نیز نهایی شده است.

او افزود که بر اساس تعهد وزارت کار بر ایجاد رشته‌های جدید مورد نیاز بازار، رشته‌ی پروسس سنگ‌های قیمتی، رشته‌ی کار با گازهایی که به محیط زیست ضرر ندارد و نیز رشته‌ی برق مورد نیاز پارک‌های صنعتی ایجاد شده است.

به گفته‌ی او، در سال مالی 1397 خورشیدی، برنامه‌های آموزش‌های حرفه‌ای در بیش از 60 ولسوالی در 34 ولایت کشور عملی شده است که در نتیجه 25 هزار و 646 نفر آموزش حرفه‌ای دیده‌اند.

وزیر کار و امور اجتماعی علاوه کرد که از این میان 18 هزار نفر یا استخدام شده‌اند و یا خودشان کار ایجاد کرده‌اند. او گفت که در جریان سال مالی 1397 خورشیدی، در حدود 450 هزار نفر حقوق تقاعدی دریافت کرده‌اند.

ذکی در بخشی از سخنانش همچنان گفت که 75 قانون، مقرره، پالیسی و استراتیژی که سکتور خصوصی را تقویت و موانع سد راه‌شان را برطرف کند، تشخیص شده که تمامی آن در حال عملی شدن است.

فیض‌الله ذکی گفت که وزارت کار در سال مالی 97 خورشیدی 91 درصد بودجه‌ی انکشافی و 97 درصد بودجه‌ی عادی‌اش را به مصرف رسانده است.

همچنان این وزارت در سال مالی 97، از مجموع 173 میلیون افغانی که نزد اشخاص حقیقی و حکمی قرضه داشت، 172 میلیون و 300 هزار افغانی آن را جمع‌آوری کرده است.