حکمتیار، مسعود و نبیل به‌عنوان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت نام کردند

اطلاعات روز: در حالی که تنها یک روز به پایان فرصت ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، امروز شنبه (29 جدی) گلبدین حکمتیار، احمدولی مسعود و رحمت‌الله نبیل به کمیسیون مستقل انتخابات رفته و رسما خودشان را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کردند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی با معاونت اول پوهندوی فضل‌هادی وزین و معاونت دوم مفتی قاضی حفیظ‌الرحمان نقی به کمیسیون مستقل انتخابات رفته رسما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.

آقای حکمتیار گفت که او خواهان تغییر اصولی نظام است و این تغییر باید با توجه به قوانین و آرای مردم صورت گیرد. او تأکید کرد که نظام کنونی یک نظام ناکام است و باید تغییر کند.

حکمتیار افزود که طرح بدیلی را برای قانون اساسی تهیه کرده و در صورت پیروزی، آن را به لویه جرگه معرفی خواهد کرد.

در همین حال، احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود نیز با حضور در کمیسیون مستقل انتخابات رسما خودش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد. در تکت انتخاباتی آقای مسعود، فریده مهمند، وزیر پیشین تحصیلات عالی به‌عنوان معاون اول و عبداللطیف نظری،‌ استاده دانشگاه به‌عنوان معاون دوم حضور دارند.

احمدولی مسعود پس از ثبت نام در کمیسیون مستقل انتخابات،‌ به خبرنگاران گفت که نظام کنونی فرد‌محور است و به غیر از رییس‌جمهور دیگر هیچ کسی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیست. او افزود که در صورت پیروزی می‌خواهد به نظام فردمحور پایان دهد.

همچنان رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امینت ملی با حضور در کمیسیون مستقل انتخابات،‌ خودش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.

جنرال مرادعلی مراد به‌عنوان معاون اول و مسعوده جلال به‌عنوان معاون دوم در تکت انتخاباتی آقای نبیل حضور دارند.

با نزدیک شدن پایان زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ تاکنون محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، از نامزدان احتمالی به‌گونه‌ی رسمی خودشان را ثبت نام نکرده‌اند.

همزمان با این، امرالله صالح پس از 27 روز سرپرستی وزارت داخله، امروز شنبه (29 جدی) رسما از کارمندان این وزارت خداحافظی کرد.

منابع نزدیک به رییس‌جمهور غنی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید می‌کنند که امرالله صالح به‌عنوان معاون اول در تکت انتخاباتی آقای غنی حضور خواهد داشت.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز به‌صورت رسمی عبدالله عبدالله را به‌عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی کرده است. این حزب همراه با حزب جنبش اسلامی و حزب وحدت اسلامی به رهبری محمدکریم خلیلی تکت واحد انتخاباتی تشکیل داده است.

گفتنی است که پیش از این لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، محمدحنیف اتمر و فرامرز تمنا به‌عنوان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نزد کمیسیون مستقل انتخابات به ثبت رسیده است.

بر اساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات،‌ قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.