HRW

«بیش از ده هزار غیرنظامی در افغانستان در سال 2018 کشته و زخمی شده‌اند»

اطلاعات روز: سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه‌اش گفته است که بیش از ده هزار غیرنظامی در افغانستان در سال 2018 میلادی کشته و زخمی شده‌اند.

در گزارش این سازمان که روز پنج‌شنبه (27 جدی) منتشر شده، آمده است که یک سوم افرادی که در سال 2018 در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند، را کودکان تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ی این سازمان، شورشیان در سال گذشته‌ی میلادی با راه‌اندازی حملات مرگ‌‎بار در مناطق شهری، مقام‌های حکومتی، غیرنظامیان و رأی‌دهندکان را هدف قرار دادند.

همچنان گفته شده است که در کنار گروه‌های تروریستی داعش و طالبان، دولت افغانستان و نیروهای خارجی نیز مسئول بخشی از تلفات غیرنظامیان هستند.

به نقل از این گزارش، شاخه‌ی خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در سال 2018 میلادی حملات‌اش بر مناطق شهری را افزایش داد. این گروه در چندین مورد حملات انتحاری جمعیت اقلیت شیعیان افغانستان را هدف قرار داد. طالبان نیز با راه‌اندازی حملات بی‌رحمانه‌اش صدها غیرنظامی را کشته و زخمی کردند.

در این گزارش همچنان گفته شده است که حملات هوایی و شبانه‌ی نیروهای امریکایی و نیروهای هوایی افغانستان نیز بیش از 600 کشته و زخمی برجا گذاشته است که در حدود 60 درصد آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این گزارش گفته است که هیچ‌گونه تحقیقات نظامی در مورد این که ممکن این حملات نیروهای امریکایی و افغان جنایت جنگی باشد، صورت نگرفته است.

سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده است که دلیل اصلی تلفات کودکان، انفجار موادهای منفجره‌ی جاسازی شده از سوی شورشیان و بقایای انفجاری بوده است که در جریان جنگ و درگیری‌ها در ساحه باقی مانده است.

این گزارش که وضعیت حقوق بشری را در بیش از صد کشور جهان در سال 2018 میلادی بررسی کرده، همچنان گفته است که ناامنی در افغانستان، سبب بی‌جا شدن تعداد زیادی از مردم شده و نیز تعداد زیادی از دانش‌آموزان مجبور به ترک مکتب شده‌اند که 60 درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند.

در بخشی از گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است باوجود آمادگی‌هایی که برای برگزاری انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان در افغانستان گرفته شده بود، شورشیان با راه‌اندازی حملات متعددشان بر نامزدان انتخابات پارلمانی و رأی‌دهندگان، سبب کشته و زخمی شدن بیش از 400 غیرنظامی شدند.

در گزارش همچنان آمده است که دست‌کم چهارده خبرنگار در سال 2018 میلادی در افغانستان کشته شدند که از این میان یازده نفر آن در حملات انتحاری گروه داعش و دو نفرشان از سوی افراد مسلح ناشناس در ولایت‌های خوست و قندهار کشته شدند.

در همین حال، پتریشا گوسمن، مدیر بخش آسیای سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که ناکامی‌های دوامدار دولت، بی‌توجهی شورشیان به غیرنظامیان، و استراتیژی کوتاه بینانه‌ی امریکا و دیگر کشو‌رهای تمویل‌کننده، پیامدهای فاجعه‌باری برای افغانستان داشته است.

خانم گوسمن همچنان گفته است: «تلاش برای آوردن ثبات در افغانستان، در حالی که هیچ توجهی به فساد و بدرفتاری‌های سیستماتیک صورت نمی‌گیرد، نشانی از ناکامی دولت افغانستان، تمویل‌کنندگان و نیروهای بین‌المللی است.»

به گفته‌‎ی او، امیدواری‌ها برای مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در سال 2019 میلادی ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا دو طرف گفت‌وگو محافظت از شهروندان و حقوق بشر را در اولویت قرار خواهند داد یا خیر.