روحانی: نزدیک به یک هزار شکایت نامزدان معترض کابل را ثبت کرده‌ایم

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل، این کمیسیون نزدیک به یک هزار شکایت را ثبت کرده است.

علی‌رضا روحانی، منشی و سخن‌گوی این کمیسیون امروز (پنجشنبه، ۲۷ جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد شکایت از روز سه‌شنبه (۲۵ جدی) تا کنون جمع‌آوری شده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی درحالی از ثبت نزدیک به یک هزار شکایت خبر می‌دهد که شمار زیادی از نامزدان بازنده‌ی انتخابات پارلمانی کابل به نتایج ابتدایی که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده است، معترض اند.

شماری از نمایندگان فعلی مجلس نمایندگان و نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل، جامعه‌ی مدنی و نهادهای مدنی و سیاسی همسو روز سه‌شنبه (۲۵ جدی) در یک کنفرانس خبری کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به تقلب و فساد گسترده‌ی انتخاباتی کردند و خواستار ابطال آرای کابل و برگزاری مجدد انتخابات این ولایت شدند.

در اعلامیه‌ای که از سوی این معترضان به نشر رسیده بود، آمده است: «‌انتخابات کابل مطابق به فیصله‌ی قانونی و حقوقی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در ۲۴ ساعت باطل اعلان گردیده و بر اساس یک میکانیزم دقیق و قانونی مجدداً انتخابات شفاف، عادلانه، سری و سراسری برگزار گردد.»

آن‌ها همچنان از اداره‌ها و مسئولان ذی‌ربط کشور خواستند که کمیشنران و دبیر کمیسیون انتخابات را که «با سرنوشت، آرا و آرمان‌های مردم افغانستان بازی کرده‎اند»، ممنوع‌الخروج اعلام کرده و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهند.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از سه ماه تأخیر، روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری (۲۴ جدی) نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را اعلام کرد.

بر اساس این نتایج، حاجی اجمل رحمانی، الحاج عبدالقیوم خیرخواه، فدا‌محمد الفت صالح، احمد‌جاوید جیحون، رمضان بشردوست، خان‌آغا رضایی، الحاج امیرگل شاهین،‌ غلام‌حسین ناصری، الحاج ملا محمدخان احمدی، الحاج الله‌گل مجاهد، میر‌ امان‌الله گذر، الحاج سید محمد محمدی، حاجی خان‌محمد وردک، الحاج قاضی میر افغان صافی، اجمل گلاب، احمد‌ضیا عظیمی شینوزاده، عبیدالله کلیم‌زی وردک، توفیق وحدت، حاجی حفیظ‌الله جلیلی، حاجی محمد‌فرهاد صدیقی، انورخان اوریاخیل، حاجی زرگی حبیبی، حبیب‌الرحمان سیاف، نجیب‌الله ناصر، فاطمه نظری، شینکی کروخیل، روبینا جلالی، فوزیه ناصریار گلدره‌ای، مریم سما، سلیمه نیکبین، مرسل نبی‌زاده، زهره نوروزی و جنرال نظیفه ذکی در مرحله‌ی مقدماتی پیروز شده‌اند.