طالبان: امریکا از آجندای اصلی مذاکرات دور شود، روند گفت‌وگوهای صلح را به تعویق می‌اندازیم

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است در صورتی که امریکا از آجندای اصلی مذاکرات دور شده و موضوعات تازه‌ای به خواست خود را مطرح کند، این گروه روند گفت‌وگوهای صلح را به تعویق خواهد انداخت.

در اعلامیه‌ی طالبان که ناوقت روز سه‌شنبه (25 جدی) منتشر شده، آمده است که اگر امریکایی‌ها صادقانه وارد مذاکرات نشوند، این گروه مجبور می‌شود که گفت‌وگوهای صلح و مذاکرات را تا زمانی که امریکا به‌جای فشار و تاکتیک‌ها، برای صلح واقعی گام نگذارد، به تعویق بیندازد.

به گفته‌ی این گروه، نمایندگان امریکا در نشست ماه نوامبر در دوحه توافق کرده بودند که در نشست آینده در مورد خروج نیروهای خارجی و استفاده نکردن از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر، گفت‌وگو می‌شود، در حالی که اکنون امریکا می‌خواهد از آجندای اصلی دور شده و موضوعات تازه‌ای را مطرح کند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است: «اگر امریکایی‌ها می‌خواهند با نیت خوب وارد مذاکرات شوند و خواست مشروع ملت مسلمان افغانستان را بپذیرد، این مسأله به آسانی حل می‌شود. اما اگر از پذیرفتن خواست مشروع افغان‌ها فرار می‌کنند و به بهانه‌های مختلف و با استفاده از نام صلح اهداف استعماری و نظامی خود را از راه سیاسی تعقیب می‌کنند و یا از راه تطمیع کشورهای دیگر، فشارهای بی‌مورد وارد می‌کنند، پس معنای این را دارد که علاقه‌ای با حل مسالمت‌آمیز معضل افغانستان ندارد.»

گروه طالبان همچنان تأکید کرده است که این گروه راه حل سیاسی معضل جنگ افغانستان را باز گذاشته و آدرس تماس را هم واضح کرده است.

به گفته‌ی طالبان، دفتر سیاسی این گروه در دوحه، پایتخت قطر است و هر کشوری که بخواهد در راستای حل مسالمت‌آمیز معضل جنگ افغانستان کمک کند، طالبان از آن‌ها استقبال خواهد کرد.

طالبان در حالی از به تعویق انداختن روند مذاکرات صلح هشدار داده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در جریان چهارمین دور سفرش به کشورهای منطقه، روز سه‌شنبه به کابل آمده و در مورد جزئیات سفرش به رییس‌جمهور اشرف غنی گزارش داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *