مثلث خشونت علیه خبرنگاران در غرب افغانستان؛ طالبان، داعش و دولت مسئول 78 درصد خشونت‌ها اند

مثلث خشونت علیه خبرنگاران در غرب افغانستان؛ طالبان، داعش و دولت مسئول 78 درصد خشونت‌ها اند

  • نجیب‌الله سعادت

حوزه‌ی غرب افغانستان در سال 2018 میلادی پس از کابل و حوزه‌ی شمال، بدترین جغرافیا برای فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور بوده است. در این سال 22 مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در این حوزه ثبت شده است.

براساس گزارش تازه‌ی کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان، ۱۲۱ مورد خشونت همچون قتل، تهدید، بازداشت‌های موقتی، مجروحیت و اختطاف علیه خبرنگاران در سراسر کشور اعمال شده است. حوزه‌ی غرب افغانستان پس از کابل و ولایت‌های شمالی کشور، با ثبت ۲۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران در جایگاه دوم قرار گرفته و این موضوع نشان‌گر پرچالش بودن جغرافیا برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای است.

آمار خشونت­‌ها در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی در زون­های مختلف کشور

خشونت‌هایی که در حوزه‌ی غرب افغانستان علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای اعمال شده است، شامل تهدید، بازداشت موقتی و لت‌وکوب است که گروه‌های مختلف در آن نقش داشته است.

براساس گزارش کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان، هرات با ۱۵ مورد خشونت، غور با ۵ مورد خشونت و فراه با ۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ترتیب در جایگاه اول، دوم و سوم ایستاده‌اند.

آمار خشونت­ علیه خبرنگاران در ولایت­های مختلف کشور

گزارش کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران گفته است که در یک مورد، خبرنگاران و کارمندان رادیو صدای عدالت در ولایت غور در 20 جنوری سال گذشته‌ی میلادی در جریان اجرای برنامه‌ی زنده تهدید شده‌اند.

همایون نظری، مسئول کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان در غرب کشور هنگام ارائه‌ی این گزارش در یک نشست خبری در هرات، گراف خشونت‌های ثبت شده در حوزه‌ی غرب کشور را بلند خوانده و از مسئولان امنیتی خواست تا در تامین امنیت خبرنگاران تلاش کرده و از رفتارهای توهین‌آمیز با خبرنگاران پرهیز کنند.

بر اساس گزارش تازه‌ی کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان، گروهای داعش و طالبان، دولت، زورمندان محلی، افراد مسلح ناشناس و مسئولان رسانه‌ها عاملان خشونت‌های انجام شده علیه خبرنگاران در کشورند.

در این گزارش آمده است که گروه طالبان و داعش حدود نیمی از خشونت‌های انجام شده علیه خبرنگاران را متحمل شده‌اند.

نبی‌الله بینش، مدیر مسئول رادیو نریمان بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که بارها وی و همکارانش از سوی گروهای مختلف تهدید شده و این گروها بارها از وی خواسته تا نشرات رادیو نریمان را متوقف کند.

او می‌گوید که در ولایت‌های ناامنی چون بادغیس و غور خبرنگاران به مراتب از سوی گروهای مختلف تهدید می‌شوند و بنا به دلایل مختلف از جمله مسایل امنیتی نمی‌خواهند که این موارد را در کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران ثبت نمایند.

داوود ابراهیمی، مدیر نشرات رادیو ندای صبح نیز مدعی است که بارها از سوی طالبان مسلح در سال گذشته میلادی تهدید شده و تا کنون هیچ شکایتی به کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران نداشته است.

درصدی خشونت­ها علیه خبرنگاران توسط گروهای مختلف در کشور

سال ناامید‌کننده

درحالی که گزارش کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان گراف بالای خشونت در حوزه‌ی غرب افغانستان را نشان می‌دهد، شماری از خبرنگاران در غرب کشور سال گذشته‌ی میلادی را سال ناامید کننده توصیف می‌کنند.

این خبرنگاران می‌گویند امیداوارند که در سال جاری میلادی خاطرات و اتفاقات بد و تکان‌دهنده‌ی سال 2018 برای شان تکرار نشود.

حسیب‌الله مستنصر، گزارش‌گر تلویزیون ایران انترنشنال در هرات به اطلاعات روز می‌گوید که سال ۲۰۱۸ همراه با حادثات تکان‌دهنده در کل کشور و حوزه‌ی غرب بوده است. وی از مسئولان دولتی می‌خواهد که با فراهم کردن زمینه‌ی دسترسی به اطلاعات به روزنامه‌نگاران و هماهنگی درست، از خشونت‌های انجام شده در این حوزه جلوگیری کنند.

وی ضعف هماهنگی بین نهادهای مختلف امنیتی در هرات را دلیل عمده‌ی اعمال خشونت علیه خبرنگاران در این ولایت می‌داند.

اما مسئولان امنیتی از تحت تعقیب گرفتن عاملان خشونت علیه خبرنگاران در این ولایت خبر می‌دهند. عبدالاحد ولی‌زاده، سخن‌گوی فرماندهی پولیس هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که این فرماندهی در موارد مختلف در مورد چگونگی برخورد با خبرنگاران توصیه‌هایی را به سربازان و ماموران امنیتی داشته است.

سخن‌گوی پولیس هرات هرچند بد‌رفتاری پولیس با خبرنگاران در سال گذشته‌ی میلادی را می‌پذیرد اما می‌افزاید که تلاش نیروهای امنیتی و رهبری این نیروها در سال جاری دل‌جویی از خبرنگاران و برخورد مطابق با قانون و کرامت انسانی با این قشر است.

گراف نوعیت خشونت­ علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ میلادی در کشور
دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *