هواداران نامزدان معترض در هرات: آرای بیومتریک شده حساب شود

اطلاعات روز: صدها نفر از هواداران نامزدان معترض انتخابات مجلس نمایندگان در ولایت هرات امروز شنبه (بیست و دوم جدی) با راه‌اندازی تجمع اعتراضی در مقابل دفتر والی هرات، از کمیسیون مستقل انتخابات خواستار شمارش آرای بیومتریک شده شدند.

این معترضان کمیسیون انتخابات را به تقلب و دست‌کاری در آرای انتخابات پارلمانی 28 میزان حوزه‌ی هرات متهم کرده و خواستار به دادگاه کشیدن مسئولان این کمیسیون در هرات شدند.

معترضان همچنان هشدار دادند در صورتی که به خواسته‌های آنان از سوی نهادهای مسئول توجه نشود، اعتراضات‌شان را گسترده‌تر خواهند کرد.

عبدالحکیم یکی از معترضان در صحبت با خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان خواهان جداسازی آرای پاک از آرای ناپاک است. او ادعا می‌کند که در انتخابات 28 میزان از سوی کارمندان کمیسیون انتخابات در هرات به نفع برخی از نامزدان تقلب گسترده صورت گرفته است.

عبدالظاهر فیض زاده، یکی از نامزدان معترض به نتایج ابتدایی هرات نیز ادعا می‌کند که در پروسه‌ی بازشماری آرای انتخاباتی در هرات، تقلبات گسترده و سازمان‌دهی شده صورت گرفته است.

او مسئولان کمیسیون انتخابات و کارمندان این کمیسیون را به دست‌کاری در آرای برخی از نامزدان متهم کرده و می‌گوید در صورتی که بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی قناعت‌بخش نباشد، اعتراضات‌شان گسترده‌تر خواهد شد و دروازه‌ی کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات را نیز مسدود خواهند کرد.

این دومین اعتراض ساکنان هرات و نامزدان معترض در این ولایت است که در پیوند به تقلبات گسترده در انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان در این  ولایت و بازشماری آرای بیش از یک هزار صندوق رأی‌دهی در این ولایت صورت می­گیرد.

در همین حال، فرشته هشام، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات نیز می‌گوید که بررسی‌های صورت گرفته از سوی این کمیسیون نشان‌دهنده‌ی تقلب گسترده در این انتخابات است.

خانم هشام می­گوید که بر اساس بررسی­های این کمیسیون چندین هزار رأی از نامزدان مختلف باطل شده و در نتایج نهایی تغییرات خواهد آمد.