«۲۰ نفر حامی 1500 نفر متهم به جرایم جنایی در کابل اند»

اطلاعات روز: به تازگی یک مقام ارشد امنیتی افغانستان گفته است که 1500 فرد متهم به جرایم جنایی در شهر کابل شناسایی شده‌اند.

این مقام ارشد امنیتی که خواسته نامی از او گرفته نشود، به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: «از این 1500 مجرم، حدود 20 نفر از افراد معزز حمایت می‌کنند.» به گفته‌ی او، شماری از این افراد معزز افراد دولتی و غیر دولتی هستند.

او همچنان گفته است که در حدود 28 هزار قبضه اسلحه‌ی غیرقانونی نزد این افراد موجود است که با استفاده از آن در شهر کابل دست به آدم‌ربایی، قتل، سرقت و… جرایم سازمان یافته می‌زنند.

به گفته‌ی او، یک بخشی از این افراد ماهانه در حدود یک هزار و 500 دالر و بخشی دیگر آن‌ها ماهانه از 20 هزار تا حدود صدهزار دالر امریکایی درآمد دارند.

این مقام ارشد وزارت داخله افزوده است که روند بازداشت و جمع‌آوری اسلحه‌ی این افراد آغاز شده است.

گفتنی است که وزارت داخله روز یک‌شنبه هفته‌ی گذشته (شانزدم جدی) یک فهرست 222 نفری افرادی که به قتل، دزدی،‌ اختطاف، راه‌زنی اخلال نظم عامه و… در شهر کابل متهم‌اند، را منتشر کرد. این وزارت از شهروندان کابل خواسته بود که در مورد افشای هویت و مکان بودوباش مجرمان با پولیس همکاری کنند.

وزارت داخله گفته بود که به زودی فهرست زورمندان «مافیایی» نیمه دولتی و سیاسی را که با استفاده از امکانات نظام به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم نظم و امنیت عامه را اخلال کرده‌اند، نیز منتشر خواهد شد.

این وزارت هشدار داده بود: «از آن‌ها خواسته خواهد شد تا حساب خود را با وزارت امور داخله صاف بسازند. ورنه با استفاده از قدرت نرم پوليس حساب‌هاي بانکي شان مسدود و ميدان‌هاي هوايي بروي خود و خانواده‌هاي‌شان بسته خواهد شد.»

به دنبال آن، روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (نوزدهم جدی) وزارت داخله‌ی کشور با نشر فهرستی، افراد زورگو، غاصب زمین، قاچاقبر، بی‌اعتنا به قانون، حامی افراد مسلح غیر مسئول، انتقال‌دهنده‌ی سلاح، آشوب‌گر و… را معرفی کرد.

در این فهرست شانزده نفره از این افراد خواسته شده بود تا هرچه زودتر به‌خاطر «وضاحت و تصفیه‌ی بعضی موارد» به نزدیک‌ترین حوزه‌ی پولیس،‌ فرماندهی پولیس کابل و یا ریاست عمومی مبارزه با جرایم وزارت داخله بیایند.

دیدگاه‌های شما
  1. خیلی خیلی مشکل است که تمام این افراد به پنجه قانون سپرده شود برای انجام ای کار یک اراده سیاسی قوی در سطح اول حکومت (ریاست جمهوری) لازم است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *