مشاور امنیت ملی: نقش چین در تأمین صلح و ثبات در منطقه مهم است

اطلاعات روز: حمدالله محب،‌ مشاور امنیت ملی کشور در نخستین روز سفرش به چین، شام روز پنج‌شنبه (20 جدی) با وانگ یی، وزیر خارجه‌ی این کشور دیدار کرده و گفته است که نقش چین در زمینه‌ی صلح، ثبات و امنیت منطقه مهم است.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی آمده است که در این دیدار که در قصر ریاست‌جمهوری چین انجام شده است، دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها،‌ برگزاری نشست روند کابل، امنیت و ثبات منطقه و نیز تقویت مناسبات دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای محب در این دیدار از همکاری‌های چین در بخش‌های مختلف با افغانستان قدردانی کرده و نقش آن کشور را در زمینه‌ی صلح، ثبات و امنیت منطقه مهم خوانده است.

در همین حال، وانگ یی،‌ وزیر خارجه‌ی چین گفته است که کشورش از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند. او تأکید کرده است که صلح و ثبات بدون گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان با طالبان، ممکن نخواهد بود.

وزیر خارجه‌ی چین در عین حال از کشورهای منطقه خواسته است تا در زمینه‌ی تأمین صلح در افغانستان صادقانه همکاری کنند.

آقای یی همچنان گفته است که کشورش به همکاری‌های خود با افغانستان به ویژه در بخش تأمین صلح و ثبات پایدار در این کشور ادامه می‌دهد.

گفتنی است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور روز پنج‌شنبه در یک سفر رسمی دو روزه به چین رفته است.

دفتر شورای امنیت ملی روز پنج‌شنبه گفته بود که آقای محب در این سفر با مقامات ارشد چین در مورد همکاری‌های امنیتی میان افغانستان و چین، روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها و همکاری‌های راهبردی میان دو کشور صحبت می‌کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان با وزیر خارجه‌ی چین در حالی دیدار کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه (هجدهم جدی) دور جدید سفرش به افغانستان، پاکستان، هند و چین را آغاز کرده است.