شریفی: خشونت علیه خبرنگاران در سال گذشته میلادی 28 درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: نجیب شریفی، رییس کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای در افغانستان در سال گذشته میلادی 28 درصد کاهش یافته است.

او گفته است که در سال 2018 میلادی کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان 121 مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است که در مقایسه با سال 2017 میلادی (169 مورد) 28 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آقای شریفی امروز (پنج‌شنبه، 20 جدی) در مرکز رسانه‌های حکومت در یک نشست خبری گفت که یافته‌های کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ مجموعاً ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای ثبت شده است که شامل قضایای قتل، مجروحیت، تهدید، بازداشت‌های موقت، اختطاف و سایر موارد می‌باشد.

رییس کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان همچنان گفت که آمار قتل در سال 2018 (17 مورد) کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. از میان ۱۷ مورد قتل، گروه طالبان و داعش مسوولیت ۱۵ مورد آن‌را به عهده داشته و مسوولیت ۲ مورد دیگر آن به عهده افراد ناشناس می‌باشد.

براساس آمار کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران افغان، گروه‌های داعش و طالبان مسوول بیشترین موارد خشونت (50 قضیه) می‌باشد. حکومت افغانستان در رده‌ی دوم قرار گرفته و مسوولیت ۴۴ قضیه را به عهده دارد.

افراد ناشناس در رده‌ی سوم قرار گرفته‌اند و مسوول ۱۶ قضیه می‌باشند. زورمندان مسوول عامل ۶ قضیه بوده و مسوولان رسانه‌ها، مسوولیت ۵ مورد بدرفتاری را به عهده دارند.

در اعلامیه‌ی این کمیته آمده است: «11 مورد خشونت از میان ۱۲۱ مورد بالای خانم‌ها اعمال گردیده است.»

نجیب شریفی همچنان گفت که در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۳۴ رسانه به دلایل مختلف از فعالیت باز مانده و ۵۷ رسانه‌ی جدید تاسیس شده است.

به گفته‌ی وی، از میان ۳۴ رسانه‌ای که از فعالیت باز مانده، ۴ رسانه‌ی آن تلویزیون، ۱۰ رسانه‌ی آن رادیو، ۱۸ رسانه‌ی چاپی و ۲ رسانه‌ی آنلاین می‌باشد. از ۵۷ رسانه‌ای که تازه به فعالیت آغاز نموده، ۱۳ رسانه‌ی آن تلویزیون، ۱۳ رسانه‌ی آن رادیو، ۲۵ رسانه‌ی آن چاپی و ۶ رسانه‌ی دیگر آنلاین می‌باشد.