وزارت خارجه: اظهارات ظریف مداخله‌ی صریح در امور افغانستان است

اطلاعات روز: ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در واکنش به گفته‌های اخیر جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف «تمام موازین دیپلوماسی و مداخله‌ی صریح در امور کشور پنداشته می‌شود.»

جواد ظریف در سفرش به هند در گفت‌وگو با ان‌دی‌تی‌وی گفته است که آینده‌ی دولت افغانستان بدون نقش طالبان ناممکن است اما طالبان نباید نقش شان برجسته باشد. او گفته است این‌که به گروه طالبان در آینده در دولت نقش داده شود، باید مردم افغانستان در مورد آن تصمیم بگیرند.

اکنون آقای زمان در تویتی گفته است که «وزارت خارجه افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد.»

معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان همچنان گفته است که «هر گونه تجویزی مبنی بر تغییر در ساختار نظام جمهوری اسلامی افغانستان به‌شمول پیشنهاد شامل ساختن گروه‌های مسلح در نظام کشور خلاف تمام موازین دیپلوماسی و مداخله صریح در امور کشور پنداشته می‌شود.»

در همین حال شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان گفته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند. او در فیسبوکش نوشته است که بهتر است ایران به جاي شنيدن صداي طالبان، صداي مخالفان سياسي‌اش از جمله ميرحسين موسوي يا مهدی كروبي را بشنود.

حکومت افغانستان درحالی به گفته‌های جواد ظریف واکنش نشان داده است که اخیراً مقام‌های ایرانی از سفر هیأت طالبان به تهران و مذاکره با معاون وزیر خارجه ایران خبر داده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در سفرش به کابل گفته است که ایران به اطلاع حکومت افغانستان با طالبان رابطه دارد و هدف از مذاکره با طالبان کمک به روند صلح افغانستان است. او همچنان گفته است که گروه طالبان آماده است سلاحش را کنار بگذارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *