تیفا: فساد مالی و سیاسی باعث شده تا اعلان نتایج انتخابات پارلمانی به تاخیر بیافتد

اطلاعات روز: تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از موجودیت فساد گسترده‌ی انتخاباتی در کمیسیون مستقل انتخابات ابراز نگرانی کرده و گفته است که فساد مالی و سیاسی باعث شده تا اعلان نتایج انتخابات پارلمانی به تاخیر بیافتد.

در اعلامیه‌ی این نهاد که امروز (پنج‌شنبه، 20 جدی) منتشر شده است آمده که کمیسیون انتخابات با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی تاکنون نتوانسته نتایج ابتدایی شماری از ولایات، به‌شمول کابل را اعلان کند.

تیفا گفته است: «این موضوع به صراحت عدم کفایت و شایستگی کمیسیون و وجود زدوبندهای مالی و سیاسی را در درون کمیسیون نشان می‌دهد.»

به گفته‌ی تیفا، سطح بالای فساد انتخاباتی و فساد اخلاقی تاکنون مانع اعلان نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی گردیده و تیم عملیاتی در کمیسیون «به‌جای این‌که مصروف جدا نمودن آرای پاک از آرای ناپاک باشند، مصروف معاملات پولی کلان و ازدیاد آرای کاندیدان مورد نظر، در اثر تفتیش‌ها و بازشماری‌های گوناگون هستند.»

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان کمیسیون انتخابات اعلام کرد که در حدود پنج میلیون رای‌دهنده در 33 ولایت در روز انتخابات رای داده‌اند. اکنون تیفا می‌گوید که «یک گروه مشخص در داخل کمیسیون در حال ازیاد آرای تعدادی از کاندیدان هستند.»

براساس تقویم انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات باید 61 روز قبل نتایج ابتدایی و 21 روز قبل نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلان می‌کرد. اما این کمیسیون تاکنون توانسته نتایج ابتدایی 32 ولایت را اعلان کند. نتایج ابتدایی انتخابات کابل تاکنون مشخص نیست.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در 9 جدی اعلان کرد که انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر در 29 سرطان سال آینده برگزار خواهد شد. دلیل تعویق زمان برگزاری این انتخابات آوردن اصلاحات لازم در ساختار کمیسیون انتخابات گفته شده است.

اکنون تیفا می‌گوید دوره‌ی کاری رییس جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم ختم است و کمیسیون انتخابات با نقض صریح قانون اساسی، دوره حکومت را به شکل غیرقانونی تمدید نموده است.

به گفته‌ی تیفا، کمیسیون با تمدید زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک مورد دیگر از قانون‌شکنی را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است.

در اعلامیه‌ی تیفا آمده است: «تیفا ادامه‌ی حکومت وحدت ملی را پس از تاریخ معین شده خلاف قانون اساسی دانسته و تحت شعاع قرارگرفتن انتخابات توسط پروسه‌ی صلح را خطر جدی برای عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال روان میلادی می‌داند.»

پیش از این کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی نیز گفته است که کمیسیون انتخابات با اعلام تاخیر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قانون اساسی را نقض کرده است.

با آنکه حامیان کمیسیون انتخابات افغانستان از جمله سازمان ملل و سفارت امریکا بر آوردن اصلاحات ضروری تاکید کرده‌اند اما تیفا می‌گوید که در ساختار کنونی کمیسیون مستقل انتخابات ظرفیت کافی برای اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌بیند.

تیفا می‌افزاید که امروز زمان جدی برای مطرح کردن بحث اصلاحات انتخاباتی بوده اما هیچ یک از شرکای انتخاباتی اعم از کمیسیون، حکومت، جامعه جهانی، احزاب سیاسی و دیگر ساختارها آجندای جدی برای اصلاحات انتخاباتی ندارند.

تیفا گفته است که براساس ماده 16 قانون انتخابات، تمام اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به‌دلیل نقض قانون اساسی باید از وظایف شان برکنار شوند. این نهاد همچنان خواسته است که رییس جمهور نیز مطابق قانون از وظیفه تا زمان برگزاری انتخابات کنار رفته و فرد دیگری را به‌عنوان سرپرست حکومت معرفی کند.