نخستین جاده‌ی موتر رو،‌ واخان را به مرکز بدخشان وصل می‌کند

اطلاعات روز: وزارت احیا و انکشاف دهات کشور اعلام کرده است که منطقه‌ی واخان ولایت بدخشان نخستین بار به مرکز این ولایت از طریق جاده‌ی موتر رو وصل می‌شود.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز یک‌شنبه (شانزدهم جدی) منتشر شده، آمده است که کار عملی قسمت اول جاده‌ی پامیر ـ بدخشان که حدود 20 کیلومتر طول دارد،‌ افتتاح شده است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که این جاده به گونه‌ی مجموعی 50 کیلومتر طول دارد که کار عملی قسمت اول آن روز شنبه آغاز شده و قسمت‌های بعدی آن نیز در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

هزینه‌ی مجموعی این پروژه 16 میلیون دالر امریکایی در نظر گرفته شده که از سوی بانک جهانی تمویل می‌شود.

این جاده تحت پروژه‌ی دسترسی به دهات افغانستان، از سوی برنامه‌ی ملی راه‌سازی روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات ساخته می‌شود.

در اعلامیه به نقل از محمدناصر تیموری،‌ رییس اجرایی برنامه‌ی ملی راه‌سازی روستایی آمده است: «با اعمار این پروژه اهالی پامیر-بدخشان به مراکز خدمات اولیه وصل شده، سهولت رفت و آمد اهالی  ولسوالی‌های واخان و  اشکاشم به شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان فراهم خواهد شد.»

وزارت احیا و انکشاف دهات همچنان گفته است که با تکمیل شدن کار این جاده، بخش بزرگی از مشکلات حدود 500 خانواده از ساکنان پامیر حل خواهد شد.

پامیر از دوردست‌ترین و سخت‌گذرترین نقاط ولایت بدخشان است که همه ساله در اثر ریزش برف‌ راه‌های مواصلاتی آن مسدود شده و دسترسی مردم به مراکز اولیه سخت می‌شود.