ARG

«بنیاد تاریخ کاکر» افتتاح شد

اطلاعات روز: «بنیاد تاریخ کاکر» روز شنبه (پانزدهم جدی) با حضور رییس‌جمهور اشرف غنی در تالار تلویزیون ملی افغانستان افتتاح شد.

هدف از ایجاد این بنیاد توجه به چاپ آثار داکتر حسن کاکر و مورخین دیگر،‌ تألیف آثار افغانستان و منطقه‌شناسی،‌ هماهنگی میان بنیادهای دیگر، راه‌اندازی بحث‌های مبتکرانه در مورد تصامیم ملی،‌ تألیف،‌ تدوین، تدقیق و نقد خوانده شده است.

رییس‌جمهور غنی روز شنبه در مراسم افتتاح «بنیاد تاریخ کاکر»، پوهاند داکتر حسن کاکر را صاحب قلم دانسته و گفت که او آثار علمی می‌نوشت و آثار مهم را نیز ترجمه می‌کرد.

آقای غنی همچنان گفت: «بر بنیاد اساسات علمی که کاکر تاریخ‌نگاری می‌کرد،‌ می‌خواست برای دیگران هم بیاموزاند، نقش او در ترجمه‌ی آثار مهم، شبیه مورخان مشهور نیمه‌ی اول قرن بیستم در امریکا است.»

او در بخشی از سخنانش افزود که هدف «بنیاد تاریخ کاکر»،‌ دانشمندان و دانشجویان جوان باید جلوگیری از تکرار تاریخ باشد و برای آینده‌ی بهتر و جلوگیری از تکرار رویدادهای تلخ، نیاز است تا تاریخ خود را بدانیم.

در همین حال، کاوون کاکر، فرزند داکتر حسن کاکر گفت: «او به وطن عشق بی‌اندازه داشت و دست‌آوردهای خود را از برکت کشور و مردم خویش می‌دانست.»

داکتر حسن کاکر یکی از مورخان و مترجمان برجسته‌ی کشور بود. او دکترای تاریخ داشت و استادی در دنشگاه کابل را نیز در کارنامه‌اش داشت.