عراقچی به غنی: ایران از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند

اطلاعات روز: سید عباس عراقچی،‌ معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ی ایران در دیدار با رییس‌جمهور اشرف غنی از تعهد کشورش به اصل رهبری و مالکیت حکومت افغانستان در تداوم روند صلح، اطمینان داده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری آمده است این دیدار امروز شنبه (پانزدهم جدی) در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان انجام شده است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که دو طرف در این دیدار در رابطه به اهمیت مناسبات همه‌جانبه‌ی دولت با دولت، روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و چگونگی استفاده از بندر چابهار بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران همچنان در این دیدار در مورد دیدار اخیر مقام‌های ایرانی با هیأت طالبان در تهران گزارش داده است.

دو طرف تأکید کرده‌اند که «در تمام ابعاد با هماهنگی بیشتر کار صورت گیرد تا نتیجه‌ی موثر به دنبال داشته باشد.»

در همین حال، معاون وزارت خارجه‌ی ایران در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز در مورد دیدار اخیر مقام‌های ایرانی با هیأت طالبان در تهران گزارش داده و گفته است که این مذاکرات در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفته است.

ریاست اجراییه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای عراقچی در این دیدار به حمایت ایران از حکومت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کرده است.

در اعلامیه گفته شده: «آقای عراقچی در ادامه‌ی صحبت‌های خود روابط میان دو کشور را تاریخی و دوستانه خواند و از پیش‌رفت کار درباره‌ی نهایی شدن سند جامع همکاری‌های مشترک میان دو کشور صحبت کرد. آقای عراقچی افزود که سه کمیته از کمیته‌های مشترک کارهای خود را به پایان رسانده‌اند و کار دو کمیته‌ی دیگر در حال نهایی شدن است.»

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه‌ی ایران امروز شنبه در رأس یک هیأت بلند رتبه‌ی ایرانی به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های افغان به کابل آمده است.

آقای عراقچی در حالی به کابل آمده است که هفته‌ی گذشته وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرده بود که یک هیأت گروه طالبان در سفری به تهران، با آقای عراقچی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی ایران همچنان اعلام کرده بود که قرار است آقای عراقچی در آینده‌ی نزدیک برای گفت‌وگو با مقام‌های افغان به کابل سفر کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *