انتخابات آینده و دشواری‌های فراوان

وزارت امور داخله برنامه‌ی امنیتی انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 را به کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده و گفته است که توانایی تأمین امنیت انتخابات را در سراسر کشور دارند. ناتو نیز اعلان کرده که در صورت درخواست کمک نیروهای امنیتی افغانستان از از آن‌ها، نیروهای آیساف متعهد به هم‌کاری با نیروهای امنیتی افغانستان می‌باشند. سخن‌گوی وزارت امور داخله گفته است که ممکن است طالبان تروریست تصمیم و برنامه‌های جدی برای مختل کردن و برهم زدن امنیت انتخابات را داشته باشد؛ اما تأکید کرده که پولیس، اردو و امنیت ملی قادر به تأمین امنیت کامل تمام حوزه‌های رای‌دهی در سراسر کشور را دارند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی قرار است در بهار سال آینده‌ی خورشیدی در کشور برگزار شود. این انتخابات که از لحاظ زمانی و شرایط سیاسی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. با انواع چالش‌ها مواجه است که باعث نگرانی‌های زیادی در افکار عمومی‌ و هم‌چنین در میان جناح‌های مختلف سیاسی گردیده است. از میان سلسله چالش‌های مختلف، امنیت مهم‌ترین مسئله‌ی انتخابات پیش رو در کشور می‌باشد. بدون تردید، طالبان و مخالفان مسلح دولت تلاش نهایی شان را برای برهم زدن امنیت انتخابات و اخلال این روند انجام خواهند داد؛ اخلال و برهم زدن امنیت این فرایند برای طالبان اهمیت سیاسی و نمادین دارد.

با آن که دست‌گاه‌های امنیتی کشور از تأمین امنیت این انتخابات اطمینان می‌دهند ‌و نیروهای خارجی نیز از حمایت نیروهای دولتی جهت تأمین امنیت انتخابات سخن می‌گویند، اما با آن‌هم نا‌امنی و تهدید مخالفان مسلح دولت‌ در بخش‌هایی از کشور، سنگینی می‌کند و بدین اساس حضور آنان یک چالش جدی فرا‌راه یک انتخابات سراسری و گسترده تلقی می‌گردد. نگرانی از نا‌امنی از آن‌جا است که دولت نتواند یک انتخابات سراسری و گسترده در کشور برگزار کند و بدین ترتیب بخشی از مردم از حق رأی شان در تعیین سرنوشت سیاسی کشور محروم شوند. اما ناامنی تمام مسایل و چالش‌های پیش روی انتخابات نیست؛ مشکلات جدی دیگری نیز وجود دارد که نمی‌توان نادیده انگاشت.

مسئله‌ی دیگر، شفافیت انتخابات است. با آن که کمیسیون مستقل انتخابات به مردم وعده می‌دهد که انتخابات را به گونه‌ی شفاف و به دور از اعمال نفوذ جریان‌های سیاسی برگزار خواهد کرد؛ اما نگرانی از شفافیت انتخابات کماکان در افکار عمومی ‌وجود دارد. این نگرانی از دو جهت نشأت می‌گیرد؛ اول، بخشی از نگرانی‌ها مربوط به این است که نیروهای حاضر در حکومت‌ یا گروه‌های سیاسی مخالف با اعمال نفوذ بر کمیسیون مستقل انتخابات، زمینه‌های سو‌ استفاده و تقلب در انتخابات را فراهم آورده و بدین طریق، نتیجه‌ی انتخابات رابه نفع افراد و جریان‌های خاصی تغییر دهند.

نگرانی دوم، از نوع عمل‌کرد و مکانیزم‌های اجرایی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری این انتخابات است. موجودیت کارت‌های غیرقانونی رای‌دهی نزد افراد و گروه‌ها، سو استفاده از کارت‌های جدید رای‌دهی و هم‌چنین توانایی پایین کمیسیون مستقل انتخابات برای نظارت از روند انتخابات، به‌ویژه در نقاط نا‌امن کشور، از مواردی اند که می‌توانند زمینه‌های تقلب در انتخابات آینده را فراهم آورند. تاکنون هرچند که تمهیداتی در قانون انتخابات و رهنمودهای حکومت برای برگزاری انتخابات برای رفع این نگرانی‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما ضمانت‌های عملی‌ چندان معتبری در این خصوص هنوز وجود ندارد.

در حال حاضر موجودیت کارت‌های رای‌دهی انتخابات قبلی که در بسیاری نقاط کشور با کثرت زیاد و به گونه‌ی غیر‌قانونی توزیع شده‌اند، یک مسئله‌ی جدی می‌باشد. به نظر می‌رسد در انتخابات آینده، کارت‌های رای‌دهی انتخابات قبلی به گونه‌ی غیرقانونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در مناطقی که نظارت کمیسیون انتخابات و ناظران داخلی و خارجی جدی نیست، احتمال گسترده‌ی تقلب با این کارت‌ها وجود دارد. این امر یک نگرانی جدید در انتخابات پیش رو نیست، بلکه  استفاده‌ی غیرقانونی از این چنین کارت‌ها در انتخابات‌های گذشته نیز صورت گرفته است.

به هرحال، انتخابات پیش رو یکی از حساس‌ترین انتخابات‌ها در کشور می‌باشد که نقش مهمی‌ را در گذار کشور به سوی دموکراسی و تحکیم نظام باثبات بازی می‌کند. اکنون که تا زمان برگزاری این انتخابات فرصت نسبتا خوبی در اختیار می‌باشد، باید مسوولان در جهت حل مشکلات و چالش‌های فرا‌راه این انتخابات کارهای اساسی را انجام دهند و شور و هیجانی را برای شرکت مردم در انتخابات و تمثیل اراده‌ی شان در تعیین سرنوشت کشور ایجاد کنند. دولت باید تلاش نماید هم شرایط امنیتی برگزاری انتخابات سالم و سراسری را فراهم نماید و هم تمهیدات و تضمین‌های روشن برای تأمین شفافیت و سلامت انتخابات آینده در نظر گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *