وزارت خارجه‌ی ایران: عباس عراقچی برای گفت‌وگو با مقام‌های افغان به کابل می‌رود

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی ایران اعلام کرده است که سید عباس عراقچی،‌ معاون سیاسی این وزارت در آینده‌ی نزدیک به کابل سفر می‌کند.

بهرام قاسمی،‌ سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران روز دوشنبه (دهم جدی) در یک نشست خبری در تهران گفته است که آقای عراقچی قرار است برای نهایی‌سازی بحث‌ها درباره‌ی کمیته‌هایی که روی سند همکاری‌های راهبردی کابل-تهران کار می‌کند، به افغانستان سفر کند.

آقای قاسمی در مورد تاریخ دقیق سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه به کابل چیزی نگفته اما افزوده است که «این سفر در یکی دو هفته‌ی آینده» انجام خواهد شد.

او همچنان گفته است که برای اجرایی شدن جزییات سند همکاری‌های راهبردی افغانستان و ایران،‌ پنج کمیته کار خواهند کرد اما بحث‌ها درباره‌ی دو کمیته تاکنون میان دوطرف نهایی نشده است.

معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران در حالی قرار است به کابل بیاید که هفته‌ی گذشته علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در سفری به کابل تأیید کرده بود که تهران با گروه طالبان در ارتباط است.

آقای شمخانی در دیدار با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفته بود که دولت افغانستان از ارتباطات و گفت‌وگوهای ایران با طالبان اطلاع دارد و این روند ادامه خواهد داشت.

به دنبال آن، روز دوشنبه سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران همچنان گفته بود که یک هیأت گروه طالبان روز یک‌شنبه (نهم جدی) به تهران سفر کرده و با سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای قاسمی گفته بود که هدف اصلی مذاکرات هیأت طالبان با معاون امور سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران به‌منظور یافتن راه‌کار و زمینه‌های تسهیل‌کننده برای کمک و مساعدت به گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغانستانی و دولت این کشور برای پیش‌برد روند صلح در این کشور بوده است.

گروه طالبان نیز امروز سه‌شنبه تأیید کرده است که یک هیأت این گروه به‌خاطر شریک ساختن دیدگاه‌های طالبان با دولت ایران در مورد «وضعیت پس از خروج نیروهای امریکایی و برقراری صلح و امنیت در افغانستان»، به تهران رفته است.