طالبان سفر یک هیأت این گروه به تهران را تأیید کرد

اطلاعات روز: یک روز پس از آن که وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرد که یک هیأت گروه طالبان اخیرا در سفری به تهران، با سید عباس عراقچی،‌ معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار کرده است، امروز سه‌شنبه گروه طالبان نیز سفر یک هیأت این گروه به ایران را تأیید کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخن‌گوی گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که این هیأت به‌خاطر شریک ساختن دیدگاه‌های این گروه با دولت ایران در مورد «وضعیت پس از خروج نیروهای امریکایی و برقراری صلح و امنیت در افغانستان»، به تهران رفته است.

سخن‌گوی گروه طالبان همچنان گفته است که هیأت این گروه وقت به وقت سفرهایی به کشورهای همسایه دارد تا حمایت سیاسی این کشورها و نیز همکاری آن‌ها را برای برقراری صلح در افغانستان جلب کند.

این در حالی است که وزارت خارجه‌ی ایران روز دوشنبه (دهم جدی) اعلام کرد که یک هیأت گروه طالبان روز یک‌شنبه (نهم جدی) به تهران سفر کرده و با سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران در یک نشست خبری در تهران گفته بود که این هیأت گفت‌وگوی مفصلی با هیأت ایران به ریاست سید عباس عراقچی انجام داده است.

آقای قاسمی گفته بود که از گفت‌وگوهای هیأت طالبان با ایران، حکومت افغانستان با خبر است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران گزارش کرده بود که «هدف اصلی مذاکرات هیأت طالبان با معاون امور سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران به‌منظور یافتن راه‌کار و زمینه‌های تسهیل‌کننده برای کمک و مساعدت به گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغانستانی و دولت این کشور برای پیش‌برد روند صلح در این کشور بوده است.»