سازمان ملل از کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان خواستار آوردن «اصلاحات ضروری» شد

اطلاعات روز: یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته است تا اقدامات اصلاحی و ضروری را روی‌دست گرفته و بر تکمیل بسته‌ی کامل اصلاحات واقع‌بینانه و مبتنی بر اولویت‌ها در ماه‌های آینده، توجه کنند.

یوناما امروز دوشنبه (دهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که با توجه به وجود بی‌نظمی‌های عمده و قابل اجتناب در جریان آمادگی و برگزاری انتخابات پارلمانی، باید در بخش‌های تصحیح فهرست رأی‌دهندگان،‌ تقسیم واضح مسئولیت‌ها میان کمیسیون مستقل انتخابات و دارالانشای کمیسیون انتخابات، حصول اطمینان از وجود دارالانشا با کارمندان کافی و آموزش دیده و در نهایت در بخش تغییرات مورد نیاز در تشکیلات‌ این اداره‌ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاحات آورده شود.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در عین حال از اعلام تقویم تازه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرده و گفته است که سازمان ملل از کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات با اعتبار، شفاف و قابل قبول حمایت کرده و بر همکاری‌هایش ادامه می‌دهد.

یوناما همچنان گفته است که با توجه به تقاضاها، سازمان ملل نقش مشورتی‌اش به کمیسیون مستقل انتخابات را افزایش می‌دهد.

سازمان ملل همچنان از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی خواسته است تا بر نقش خود در تحقیق و قضاوت شکایاتی که از انتخابات پارلمانی صورت گرفته است،‌ تمرکز کند.

یوناما تأکید کرده است که انتخابات ریاست‌جمهوری برای آینده‌ی افغانستان حیاتی است و مدیریت نادرست آن غیرقابل قبول است.

گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات ناوقت روز یک‌شنبه (نهم جدی) اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با تأخیر و در 29 سرطان برگزار می‌شود.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری گفت که مشکلات موجود در کمیسیون انتخابات باعث شده است که این کمیسیون نتواند انتخابات ریاست‌جمهوری را مطابق تقسیم اوقات از قبل تعیین شده در ۳۱ حمل برگزار کند.

او گفت که در ۲۹ سرطان سال ۱۳۹۸ خورشیدی چهار انتخابات؛ انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این 31 حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده‌بود.