ARG

رییس‌جمهور:‌ هیچ‌کسی نمی‌تواند دانش‌آموزان را در پروسه‌ی انتخابات دخیل کند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی شام روز پنج‌شنبه (ششم جدی) در مراسم اختتامیه‌ی نخستین سمپوزیم ملی معارف در ارگ ریاست‌جمهوری گفته است که معارف باید ملی، مسلکی و غیر سیاسی باشد و هیچ کسی نمی‌تواند دانش‌آموزان را در پروسه‌ی انتخابات دخیل کند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است: «امسال، سال عطف در معارف است و مسوولین ولایتی معارف که از طریق رقابت آزاد مقرر شده‌اند، به‌خاطر غیرسیاسی شدن معارف، از هرگونه حمایت برخوردار‌ند و هیچ زورگویی در امور آنان حق مداخله را ندارد.»

در اعلامیه‌ی ارگ همچنان آمده است که هیچ زورگویی حق مداخله در امور معارف را ندارد. آقای غنی در عین حال هشدار داده است که هر مدیر و مسوول معارف که به نفع نامزد مشخصی در انتخابات از دانش‌آموزان استفاده کند، از وظیفه برکنار خواهد شد.

رییس‌جمهور غنی افزوده است که یکی از دلایل مداخله‌ی اتحاد جماهیر شوروی سابق، سیاسی شدن دانشگاه کابل و مکاتب در آن زمان بود و اکنون معارف باید ملی، مسلکی و غیرسیاسی باشد.

آقای غنی به سرپرست وزارت معارف دستور داده است که در سطح رهبری این وزارت، به نقش و سهم زنان بیشتر توجه کند.

او در عین حال به مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی هدایت داده است تا هر چه زودتر مکاتب و ولسوالی‌ها را به انترنت وصل و با تکنالوژی مجهز کنند.

همچنان به مسوولان وزارت شهرسازی و اراضی هدایت داده شده است تا مشکل «مسکن قابل استطاعت» آموزگاران را حل کنند.

در همین حال،‌ محمدمیرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف برگزاری «نخستین سمپوزیم ملی معارف» را در راستای اصلاحات در این وزارت مهم خوانده و از توجه همیشگی رییس‌جمهور غنی به معارف کشور قدردانی کرده است.

آقای بلخی گفته است: «معارف باید الکترونیکی، مجهز با تکنالوژی جدید، به شکل اساسی تغییر و غیرمتمرکز شود و به ریاست‌های ولایتی جهت خودکفایی صلاحیت‌های لازم تفویض گردد، مکاتب خصوصی تقویت شوند و معارف از مصرفی به عایداتی مبدل گردد.»